tisdag 14 februari 2017

Februarifoton #14 – en ganska bra sko

Det fanns en tid då jag hade många skor jag tyckte om. Sedan hände en av cirka 98 grejer jag inte hade någon aning om vad gäller barnafödande och det var att mina fötter växte cirka 1,5 storlekar, never to return till sina knappa 37:or. Så jag skänkte bort alla skor och gick samtidigt in i den långa verkligheten av att inte köpa något till mig själv om det inte fyllde en funktion.

Obs: inte alla föräldrar. Men för mig och Nils har det blivit så, post-barn, att våra utgifter ökat otroligt mycket samtidigt som våra inkomster minskat, pga föräldraledighet osv. (Med osv menar jag att jag sa upp mig och startade eget och hittills har den månatliga utbetalningen snittat på "vi överlever", men inte möe mer.)

Men nu har vi grejer på gång, jag och Kajsa. Och även om det inte kommer att innebära några miljoner eller lush life, så kommer det att innebära en viss trygghet.

Men det kommer även att innebära ett helt gäng kundmöten och presentationer och jag kände häromdagen att jag bara inte vill göra det vi har framför oss med trasiga skor (alla mina tre par jag äger är trasiga) eller i noppriga kläder med hål (nästan alla mina kläder). Jag ville ha åtminstone en "client meeting worthy" outfit.

Så jag gick till Monki och köpte det som syns på bilden: skor, slacks (byxorna, som har resår i midjan och alltså är väldigt sköna) och en finstickad grå tröja). Det gick som ett rus genom kroppen när jag gjorde det här. Nya jag! Hel och ren! Proffsig stil!

Men samtidigt: allt på bilden kostade 750 kronor. Totalt. Kläder ska inte kosta så lite. Att kläder kostar så lite är ett resultat av att kedjorna pressar de som tillverkar kläderna och odlar bomullen såpass att folk dör (en indisk bonde i halvtimmen). Det är fel fel fel.

Med det sagt så försöker jag se det lite som "don't hate the player, hate the game" och tänker att det här ändå är en ganska bra sko. "Internet pink" heter färgen, dessutom.

Inga kommentarer: