onsdag 4 januari 2017

Föra bok (KBT)

Så här första arbetsveckan på nya året har jag tagit på mig den nätta uppgiften att förstå pengar. Eller att göra bokföring och deklarera för firman. 

Vi har ett handelsbolag där jag och Kajsa delar på allt: ansvar, skyldigheter och pengar. Eftersom vi inte har så stor omsättning (än) och ingen av oss är en juridisk person så behöver vi inte lämna in någon årsredovisning till Bolagsverket. Det enda vi ska göra är ett årsbokslut, möjligen till och med ett förenklat årsbokslut (har inte fattat skillnaden), och nu i februari lämna in en moms- och skattedeklaration (obs, detta kan vara två olika saker eller så är det samma sak, har inte kommit dit än) till Skatteverket så att vi sedan, när det är dags för våra privata deklarationer, kan lämna in en bilaga där firmaresultatet syns. 

Är detta ens intressant för någon? 

Nämen jag undrar om det här med pengar och deklaration och redovisning är något som folk "bara kan". Är det så? Har jag en ovanligt stor kunskapslucka som behövde googla debet och kredit? Är det konstigt att jag aldrig har deklarerat på något annat vis än att sms:a ett "okej" (eller vad man nu gör) när Skatteverkets grejs kommer på posten? 

Jag må ha läst matte F på gymnasiet, men jag har aldrig ens närmat mig någon kurs i ekonomi eller pengar. Lägg därtill att min största jobbmässiga brist (alltså som i svaret om en arbetsgivare skulle ställa mig frågan mig om mina negativa sidor) är att jag är dålig på att se att ett projekt ska lösa sig om jag inte från början är säker på att jag har förmågan och kunskapen att lösa det. 

Jag är inte en "wing it"-person. Jag är en "måste gå på kurser och utbilda mig först"-person. 

Med det sagt undrar jag om någon vänlig själ som läser här kan ge mig ett tips eller två. 

Förutsättningen är: 

Vi har inte använt något bokföringssystem annat än att vi namngivit och enligt ett egenpåhittet system sparat alla våra fakturor (in- och utgående) digitalt och alla kvitton analogt. Bland dessa kvitton finns inköp gjorda med företagskortet kopplat till vårt gemensamma företagskonto och med våra respektive privata kort (de privata inköp vi tror att vi har rätt att dra av moms för). Vi har inga lån och inga större löpande kostnader (bara lite för domäner, facket osv).

Vilket bokföringssystem är bäst och enklast för oss? Vi behöver alltså föra in ett års affärshändelser (det är dock inte så många, som sagt) i efterhand, för att kunna göra balans- och resultatsräkning. 

Obs: om det låter som att vi är totala noobs så är det väl för att vi är det. Vill för protokollets skull meddela att vi varit dödsnoga med att föra över skatt och moms på särskilda konton, så när vi väl ska betala in sådant så finns täckning. Det är "bara" vägen fram till hur mycket vi ska betala in som är lite knixig för oss. 

SÅ TACKSAM FÖR ALL HJÄLP. 

14 kommentarer:

  1. Hey! Här kommer hjälpen! Jag är proffs på all things ekonomi framförallt för små bolag. Det är inte ett dugg konstigt att inte kunna om en inte är utbildad! Ibland kan inte ens dom som är utbildade (hello google BFF!). Jag skulle rekommendera Fortnox eller visma. Inte för att ni inte kan ha nåt enklare nu men för att ni förhoppningsvis ska driva företaget länge och öka businessen och då är det gött att ha koll och ha ett bra system i bakgrunden. Jag tycker att det största felet folk gör är att tänka att redovisningen bara är för att hålla koll på moms och skatt samt att det är krångligt. Redovisning skött rätt är både superlätt och ett jättebra affärsstöd för beslut samt super för att ha koll på resultatet i bolaget. Momsen är mer en sidoeffekt. Med det sagt, skicka över alla frågor du har, inget är dumt, på fejjan eller till min gmail (linn punkt billinger - gmail) eller ring mig!

    SvaraRadera
  2. Skulle också rekommendera Fortknox pga min lärare säger att det är bäst och är molnbaserat. Pluggar till redovisningsekonom... :) Har Visma i gratis studentversion och det kan nog eventuellt utföra det ni behöver, men funkar ej på Mac (så omodernt!). Däremot kan jag tipsa om Vismas egna företagshjälpsida, med asmycket övningar och tips på bokföring. Googla på "Visma övningsplatsen". Och såklart Skatteverkets, där står alltid allt om hur man gör. Aldrig varit med om ett mer lättgooglat ämne ärligt talat.

    Hade jag gått längre än en termin hade jag kunnat vara rådgivare, men kanske till nästa bokslut? Då är jag typ helt klar med utbildningen. Välkommen att PM:a på Facebook dock så kan jag se om jag kan hjälpa till...

    SvaraRadera
  3. Har inget att komma med annat än <3 <3 <3 på Linns kommentar ovan! Älskar internet!

    SvaraRadera
  4. Hej Maria,

    Visst är det konstigt att det förväntas av en att man kan bokföring. Det är långt ifrån alla småföretagare som vet hur de ska göra och många sparar inte på kvitton eller andra viktiga papper så har ni sparat allt är ni redan på god väg. /Andri

    SvaraRadera
  5. Håller med ovan att Visma ger bra stöd och används av många småföretagare i Sverige. Fortnox har jag själv inte använt men har hört mycket gott om dem. Skulle ni behöva hjälp så hjälper jag gärna till. Vill minnas att jag lovat er detta på Isabellas fest. ;)

    Andri
    andri.jonsson@flexonomy.se

    SvaraRadera
  6. Vill bara räcka upp handen som en person som inte kunde ett smack men ändå gjort någorlunda korrekta deklarationer i typ sex år nu. Skatteverket har en kurs för företagare som deklarerar förstå gången. Om man dessutom har turen att ägna sig åt något där man bara säljer tjänster och inte köper in en massa material (tänk normkritisk pr-byrå kontra t ex hundfrisör eller bilmekaniker) så är det inte så svårt. Skatteverket är också jättebra när man ringer!

    (Utom att allt är så förjävla omöjligt formulerat! Jag jobbar professionellt med språk och jag fattar inte deras instruktioner. Tänk på hundfrisörer med oavslutat gymnasium liksom!)

    SvaraRadera
  7. Vi har tagit den lätta vägen ut och anlitar revisor för vårt kommanditbolag. Jag kan inte heller redovisning och deklaration trots att jag är normalbegåvad och högskoleutbildad (dock inte inom ekonomi). Men ibland måste man ju ha koll på saker trots att man har revisor, och jag är inte lika imponerad av Skatteverket som flera andra här verkar vara. Jag hade en fråga som jag inte hittade svar på på hemsidan och ringde därför dem. Svaret jag fick där kändes inte rätt, han verkade inte veta vad han pratade om så jag mailade dem också och fick då ett annat svar (som stämde överens med vad jag fick fram från andra forum etc då jag googlade).

    Vi sköter faktureringen i Excel bara och det är väl det enda jag funderar på om vi ska göra annorlunda - att använda ett faktureringsprogram istället.

    Lycka till!

    SvaraRadera
  8. Men gud, tack alla! Känner mig som en skurk som får så här mycket fin hjälp och goa råd. Ja, jag vet, ska inte känna så, men det faller mig naturligt. Ska jobba på det, tyckte min terapeut.

    I alla fall. Nu läser jag Vismas "Bokföring för nybörjare" och känner mycket mer tillförsikt än jag gjorde i morse. Tack! Kommer med största säkerhet att välja Vismas "stora" eEkonomi-paket. Det som man kan fakturera via. Ska bara kolla med dem att det går bra att liksom retroaktivt bokföra för året som gått.

    Och Linn, Lisa och Andri - det är inte omöjligt att jag kanske kommer att ställa någon fråga till er vad det lider. Ni är alldeles för snälla.

    SvaraRadera
  9. Vilka fantastiska läsare du har! (Jag kan inte heller debit och kredit).

    SvaraRadera
  10. Jag hade inte lagt ner en sekund på vare sig programvaror, fakturor eller deklarationer. Jag hade anlitat en revisor istället. Kan inte kosta många tusenlappar med ett handelsbolag. Jag är själv nojjig över saker jag varken behärskar eller finner intressant så därför är det bättre att be nån annan om tjänsten. Då kan jag ägna mig åt det jag är bäst på istället och debit/kreditnörden kan sitta och bolla med siffrorna utan min inblandning.

    SvaraRadera
  11. Kände EXAKT SAMMA när jag startade min lilla enskilda firma. Trodde det skulle vara aslätt, sen bara "men hur bokföhööör man traktamenten då" (grät och fick sju olika svar av Skatteverket). Men plötsligt har man lärt sig och fattar. Lite iaf.

    Å Linns kommentar ovan - magi ju.

    SvaraRadera
  12. Linn for president, det är hennes förtjänst att jag ens HAR ett eget företag eftersom hon gjorde en sådan snajsig budget att banken gav mig massa pengar!

    Jag har för övrigt lämnat över ALLT till en redovisningsmänniska som klappar på mitt hår och säger att allt kommer orda sig, var tredje månad när jag kommer med min pärm med papper just för att min hjärna inte kan ta in information om informationen gör att jag känner mig korkad. Har Vismas eEkonomi nu och det funkar bra, jag har inget kassasystem utan skriver fakturor på min verksamhet och så sköter bokföringsmänniskan det löpande. Men nu ska redovisningsfirman byta till Fortnox (stavas?) så då gör jag också det! Lycka till!

    SvaraRadera
  13. Samt: Jag betalar ca 2500 ink moms per kvartal för den tjänsten, och det är det lätt värt för att kunna sova gott om natten/slippa vara rädd för skattepolisen.

    SvaraRadera
  14. Använt både visma och fortnox och var hyfsat oerfaren. Båda smidiga att hantera, fortnox snäppet bättre för den lilla firman jag jobbade i eftersom den hade ett bra "kundsystem" - och eftersom det låg online och därmed lätt kunde användas när vår revisor skulle granska och hjälpa till med bokslut. Det kanske visma gör numera också, är några år sen jag använde det.

    SvaraRadera