fredag 9 september 2016

Hellbjörn Schedwin, nu också i K I R U N A

Hej från Kiruna! Eller, bilden är från flygplanet på väg hit, men nu är jag och Kajsa här. Vi ska vara med på Feministiskt initiativs kommundagar här uppe. I dagarna tre ska vi lära oss massa om politik och utbyta erfarenheter med övriga 12 kommuner som också har F! i fullmäktige (jag och Kajsa jobbar alltså för F! Göteborg).


Det är så mäktig stämning här. Och om man bortser från vidderna får jag en så bekant känsla av stan. Det känns lite som ... min uppväxtort Kristinehamn på något vis. Kanske är det bara storleken som är på ett ungefär samma, men det känns väldigt väldigt familjärt.

Sjukt att en jättestor del av staden ska flyttas, förresten. Varför hör vi inte mer om det? Är det för att det ligger "där någonstans jättelångt borta"? Det är så deppigt, hur som helst. Var i stadshuset förut. En byggnad som utsetts till Sveriges vackraste. Nu ska den liksom rivas. Tillsammans med massor av andra byggnader. De ska rädda kyrkan (speciell uppgift att varsamt nedmontera den för att sedan pussla ihop på annan plats), men jättemånga hus ryker. Tjoff tjoff, bara.

Förresten stötte jag ihop med Gudrun på planet från Stockholm och hon kramade mig. Blev så svajig!

5 kommentarer:

  1. Du, såg på insta idag att Fatta! söker en PR-byrå för en kampanj om samtycke och kom att tänka på er.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aaah! Min mob hakar upp sig hela tiden när jag ska kommentera... Tänkte också skriva att vilka roliga, viktiga och bra grejer ni gör!

      Radera
  2. Åh ja! Fint att ni är i Kiruna!

    Och flytten... Det är en så himla sjuk grej. Och verkligen jättekonstigt att det inte hörs mer om det.

    SvaraRadera
  3. Är så imponerad av det här ni gör att jag vet inte.

    SvaraRadera
  4. Tack för Fatta!-tipset. Har fått det från flera håll. Det kanske betyder att vi borde göra't?

    Colombialiv – det var så fint i Kiruna! Så häftigt känsla att landa i stan och åka på rundtur och se fjällen och vidderna och på kvällarna gå på byn och uppleva Kiruna by night.

    Jenny - men äääsch. Vi gör ju bara det som måste göras, liksom :)

    SvaraRadera