tisdag 2 augusti 2016

Kompakt redovisning av effektiva ångestdämpare

Här kommer en recap av vad jag läst sedan jag tydligen slutade redovisa det här på bloggen:

I varje ögonblick är vi fortfarande vid liv av Tom Malmquist. Aj. Aj, vilken bok. Toms fru dör plötsligt i akut leukemi när hon föder dottern som måste ligga på neo och när dottern fortfarande är bebis dör Toms pappa och det här är berättelsen om vad Tom gör, dag för dag, detalj för detalj. Extremt konkreta beskrivningar av vardagliga handlingar under ett år i sorg. Eller sorg känns så futtigt. Ett extremt år. Extremt konkret, extremt år.

Läs den här boken: JA   NJA   NEJ

Det är något som inte stämmer av Martina Haag. Också väldigt konkret. Jag gillar allt med den här. Att den är skriven som av ett trängande behov att snabbt få ur sig klumpen av ångest så att den kan läggas åt sidan och betraktas. Gillar till och med styckena som andra verkar vilja hoppa över: de från fjällstugan.

Läs den här boken: JA   NJA   NEJ


Drunkna inte i dina känslor av Maggan Hägglund och Doris Dahlin. Den här boken tipsade Amanda Bergman mig om när jag intervjuade henne för Uppsala konsert och kongress tidning tidigare i vår. Tänk om jag fått veta då på journalisthögskolan, att man VISST får gräva i sig själv under en intervju och till och med använda ordet "jag" i en text. Okej, så långt som att skriva "jag" har jag inte sträckt mig än, men att testa att möta en person i ett intervjusammanhang och låta personens svar få studsa i en själv var något jag inte trodde att man "fick" när jag pluggade på JMG. Men med Amanda testade jag och det blev inte bara ett fint möte och en bra intervju, jag fick boktips också. Amanda trodde att den här boken "strunta i den fåniga titeln, den är verkligen jättebra" skulle hjälpa mig i min ångest och det gjorde den. Bästa självhjälpsbok jag läst. 

Läs den här boken: JA   NJA   NEJ


Jag har lyssnat på två Ajvide Lindqvist-böcker. Människohamn var en. Den handlar om läskiga saker som händer på Domarö utanför Norrtälje. Otäck fyr, otäcka barn, otäcka människor som dör ... eller?

Läs den här boken: JA   NJA   NEJ

Andra Ajvide-boken började så himla bra. Stephen King-situation (har läst att han kommer på sina berättelsehandlingar genom att se något vanligt och tänka "tänk om..."), liksom. En dag vaknar fyra campingsällskap (två barnfamiljer och två medelålders par) upp i sina husvagnar och ser ... ingenting av campingen de somnade på. Det är bara en grön gräsmatta överallt. Grönt och blå himmel, överallt. Ingenting vid någon horisont. Och ingen sol? Så stark start! Även väldigt bra karaktärsbeskrivningar. Men jag tyckte inte att handlingen liksom höll hela vägen. 

Läs den här boken: JA   NJA   NEJ

Har också läst två Jojo Moyes-böcker. Livet efter dig var så himla mysig.

Läs den här boken: JA   NJA   NEJ

Arvet efter dig var också så fin.

Läs den här boken: JA   NJA   NEJ

Så! Härnäst ska jag läsa ut Min fantastiska väninna och sedan ska jag läsa några böcker som jag beställt på rekommendation av mina favoritpopulärkulturpoddar En förbannad podd och Mellan raderna. Har sjukt höga förväntningar på Generation loss, Sofia :) 

3 kommentarer:

Fiat sa...

Åh! Det bör du ha! Så himla bra bok! Bokhora har recenserat den också om du vill läsa mer om den. Så himla avis på dig som har den oläst :)

Samt: så fint och hedrande att få vara en favoritpopurkulturpodd. Särskilt tillsammans med Mellan raderna :D

Kalle sa...

Jag har lyssnat på och/eller läst det mesta av John Ajvide Lindqvist. Dock inte Himmelstrand (än...). Tycker att det är så himla synd att han inte läser den själv, han läser väldigt bra.

Olga sa...

Tycker du ska läsa andra Ajvide-böcker! Älskar typ alla men Låt den rätte komma in och Behandlingen av odöda är klassiker!