lördag 2 januari 2016

Nytt år, nytt barn (alltså inte ett sprillans nytt, spiralen sitter där den ska)

Förra årets nyårslöfte var att trappa ner på nässprayen. Ha! Otrivinen går fortfarande varm varje kväll. Men jag slutade faktiskt under några veckor i våras eller om det var i somras, så det kanske räknas som ett infriat löfte? Med lite god vilja.

I år har jag två eller tre nyårslöften. Ett är att föra ångestdagbok. Bara några rader varje kväll för att kunna upptäcka eventuella mönster (I'm looking at you, PMS). Det andra är att springa Göteborgsvarvet. Att Varvet är 21 kilometer långt, eller ungefär 10 kilometer längre än jag någonsin sprungit, innebär att jag verkligen måste börja träna igen. Så därför spiller det löftet över i ytterligare ett löfte: en vit månad, vilken inleddes i går. Än så länge känns det mycket bra, trots att jag älskar vin. Och öl, men mest vin. Jag inbillar mig att en månad helt utan vin på helgerna automatiskt kommer att leda till att jag springer mer och stoppar i mer saker som gör mig snabb och mindre saker som gör min långsam. Vi får se.

Årets första dagar sammanfattas annars bäst av denna bild. Att vara lediga tillsammans och dessutom med två barn som nu äntligen, äntligen kan underhålla sig själva en stund utan att någon förälder är i samma rum ger möjlighet att värma bagel och läsa nästan hela DN innan jag måste göra något annat av dagen. Det är så overkligt att vi nått dit att jag nästan inte tror att det är sant. Att Ben sover på nätterna och att jag får göra bagel på morgonen. Det är det finaste jag vet.

2015 års viktigaste händelse för mig skulle kunna vara företaget jag och Kajsa startade. Att vi köpte bil var också en stor grej.

Men det största är ändå det som hänt med Ben och i förlängningen mina frukostar och min ständiga beredskap: att han fick de där jävla rören i öronen. Vi har fått som ett nytt barn, som sover och pratar och slipper ha ont.

12 kommentarer:

Josefine sa...

Gud vad glad jag blir av att läsa det här! Så skönt för dig/er att det blev bättre med rören. Och kunna läsa hela tidningen .... HALLELUJA!!!

Ida sa...

Hurra!!!

åsa sa...

Hurra, så härligt! Lille Ben. Är så glad för er skull.

felicia sa...

Åh, så glad för er skull. HAPPY 2016!

Eva sa...

Heja rören!! Vad härligt att höra! Gott nytt år!

Johanna sa...

Det är så himla fint att läsa detta, fattar verkligen att Ben-situationen trumfar ALLT. Trots konkurrens av awesome företagsbildande.

Anneli sa...

Så skönt att höra att det funkar bra! Men verkligen helt sjukt att ni inte fick hjälp tidigare. Tänkte på dig häromdagen då min son fick öroninflammation, skrek i typ tre nätter och är 4 år och kan tala om vad som är fel. Ändå blev jag lite galen av skrik och förlorad sömn. Tänkte då på hur du haft det varje natt i ÅR! Heja dig!

hemvändaren sa...

Gråter nu.

Anonym sa...

Helt ljuvligt att läsa att rören gjort sådan skillnad! Yippie!!!/Elin

egoistiska egon sa...

Men fy fan så bra med rören!

Maria sa...

Tack för alla tillrop! Jag blir så glad. <3

PMS- Podden sa...

Hurra vad smart att du skriver ner hur du mår! Det är typ det BÄSTA man kan göra för att fånga PMS-besten! ;) K