onsdag 13 januari 2016

Kusama på Louisiana

I dag var det Kajsas och min jobba-med-företaget-dag och eftersom vi båda är verkställande direktörer får vi bestämma helt och fullt över hur vi ska disponera tiden.

Just i dag behövde vi inspiration, så vi tog oss en roadtrip. Till det ljuva landet i väst. Matthew följde med.

Jag kände att resan nästan var fullbordad i och med att jag lyckades köra oss till Danmark utan att ta livet av oss och dessutom hitta en parkering.

Målet låg dock bortom parkeringen. Vi skulle kolla in den här snäckans utställning på Louisiana.

Det var FETT. Yayoi Kusama vet vad hon gör. Hennes konst finns för att upplösa ens ego till ingenting och liksom utplåna ens identitet och gå in i evigheten (mycket fritt översatt av mig). Och så gillar hon prickar!

Stora prickar.

Hon föddes -29 och håller fortfarande på och skapar. På 60-talet ordnade hon en fallosfestival. "Hundreds of phalli will be smuggled into cathedral."

Utställningen var gigantisk, med hela rum som var konst.

I ett rum projicerades fotografier på hängande skärmar. Mycket naket, mycket buskar.

I det här rummet var det svårt att inte upplösas in i evigheten. Speglar och vatten och blinkande lampor. Jag ville inte gå därifrån. (Fast det var man tvungen att göra, för man fick inte vara så många där åt gången och det var kö.)

I det här rummet fick man ...

... plutta dit en egen prick,

I ett annat var det videokonst.

Så cool person.

Det fanns en hel falang för barn, också. Det luktade blöjhink där, men det fanns mycket utrymme för att skapa. Måste åka dit med Ben och Bo till våren.

Framför allt måste jag tillbaka när det är somrigare ute, för det ligger så himla fint precis vid vattnet.

Vi hade tur med vädret och kunde se så långt som till Malmö.

Så himla bra dag, med så himla bra vänner. Fick som ett lyckorus när jag körde Julia Mini Aurora Hellbjörn på motorvägen. "Här kommer jag i en bil, som en vuxen person, med kompisar som tycker om mig."

Kan verkligen, verkligen rekommendera Louisiana. Om man vill kolla in Kusamautställningen är det lite brådis, för den stänger den 24 januari. Men det kommer säkert något nytt bra efter det.

8 kommentarer:

  1. Kommer du ihåg när vi under tvång vallades runt där inne under en (av många) Danmarkssemestrar under 90-talet? Jag tyckte det var sååå tråkigt slöseri med tid som kunde spenderats på Tivoli:) borde också ge det en chans till..

    SvaraRadera
  2. KusinJohanna - har vi varit där, alltså? Det visste jag inte. Så himla otacksamt barn som inte ens minns… Men jag kan tänka mig att Tivoli och Bakken lockade mer. Jag kommer ihåg hur vi plågade oss igenom konstnärerna i Skagen och hur fru-hu-ktansvärt tråkigt det var. Så himla synd om oss.

    SvaraRadera
  3. Påminner mig om det här som jag såg för ett tag sedan. Det var när Kusama hade en utställning på ett modernt museum i Australien: http://www.thisiscolossal.com/2012/01/yayoi-kusama-obiliteration-room/

    SvaraRadera
  4. ÅHHH jag vill också hinna se utställningen men det gör jag inte BUHU!!! Jag har inte varit på Louisina sen Cindy Sherman-utställningen och det är säkert förti år sen.

    SvaraRadera
  5. Om man är intresserad av själva utställningen så kommer den till Sthlm i år.

    SvaraRadera
  6. Javisst kusse vi hatade det. Jag ser jättesur ut på alla bilder därifrån säger mamma. Jag ska leta fram bilderna o skicka till dig vid tillfälle. Puss!!

    SvaraRadera
  7. Känner igen den där sällsynta och magiska känslan av att vara precis i nuet och inse hur mycket man tycker om människorna omkring sig.

    SvaraRadera