måndag 23 november 2015

Nyläst

Först ett poddtips: En förbannad podd signerad Katta och Sofia är toppen. Sprang mitt längsta någonsin häromveckan (drygt 11 kilometer) och det var knappt jobbigt, för jag hade nämnd podd i lurarna hela tiden och sveptes med. Så smarta och roliga personer.

I första avsnittet tar de upp inlägg av typen "nyläst" och pratar hur störigt det kan vara när folk ska hålla på och skryta om hur mycket de läser och plötsligt fick jag storhetsvansinne och tänkte att de pratade om mig och så fick jag lite ångest. Men jag får ju ångest av allt, så…

I alla fall, jag gillar verkligen att bygga upp som ett arkiv av vad jag läst för att liksom komma ihåg. Så här kommer ett till sådant inlägg (förlåt).

Jag har läst A spool of blue thread av Anne Tyler. Jag tror att jag köpte den efter tips här på bloggen, men jag hittar inte kommentaren nu. Tack, i alla fall, du som tipsade, för jag har haft fina timmar tillsammans med den här boken.

Den handlar om "The Whitshanks". Det är lätt att tro att allt kommer att kretsa kring yngste sonen som är strulig och verkar bära på en hemlighet, men snart blir det tydligt att det inte direkt finns någon huvudperson. Anne Tyler beskriver ömsom barnen i familjen, ömsom föräldrarna och farföräldrarna och hon hoppar mellan dåtid och nutid. Egentligen kanske huvudpersonen är det hus som farfar Whitshank byggde och som spelar en viktig roll för att driva handlingen framåt. 

Vad jag tyckte om boken, helt kort:

Jag tyckte om den. Nu när det gått några veckor efter att den tog slut har jag lite svårt att minnas vad den egentligen handlade om. Men det behöver inte vara dåligt, tydligen, för jag skulle ändå rekommendera andra att läsa den. Den gav mig en bra känsla. Den känns "Jonathan Franzen möter Joyce Carol Oats" och när jag läste den kändes det som att familjen Whitshank fanns på riktigt.

Läs den här boken:

JA   NEJ   NJA

6 kommentarer:

Johanna sa...

Jag tycker inte inläggen känns det minsta skrytiga eller tråkiga, tycker de är superbra tips på böcker jag ofta tänker "ah, den ska jag läsa!" om. Och när det är en bok jag redan läst gillar jag att höra vad du och andra tyckt om den.

Så skriv på! (För min del i alla fall).

Sådär tycker jag förresten att det är med jättemånga saker förresten. Typ igår, när jag lade upp lite vinterbilder från vår helg i Bergsvik. Tänkte verkligen "det här är ju inte intressant för nån", men samtidigt vill jag ju ha bloggen som en liten dagbok att gå tillbaka till, och det är ju jag som bestämmer på min egen blogg. Det ska man inte glömma tycker jag. Att man faktiskt väljer själv.

Bortugal sa...

Låter som något för mig! Gillar både Franzen och Carol Oates! :)
Och herregud hur långt har det gått med Jante om man inte ens får prata/skriva om vad man läser utan att någon uppfattar det som skryt!? (om man råkar läsa mycket)

Fiat sa...

Men ÅH! Gulle dig!

Haha, alltså det var mest ett ironiserande över mig själv och inte menat mot någon enskild person eller som något "Jante" där folk inte ska våga lägga upp saker. Jag är ju jättelöjlig som orkar känna mig dålig över att andra läser (OBS oftast vid PMS) istället för att läsa själv och det är ju från sociala medier vi får våra bästa tips (vilket jag hoppas framgick?) så alltså JA! Lägg ut! Lägg ut! Tipsa mer :D

Katta kvack sa...

Åh! Hjärta dig. Samt plus en på det Sofia skrev hör ovan! VI ÄLSKAR när andra lästipsar. Fler lästips åt folket!

Karin sa...

Som bibliotekarie boktipsar jag i tid och otid, både i yrket och privat. Keep up the good boktips säger jag!! Tipsa massor!
Och sen blir jag så glad för Anne Tyler är en lysande och grymt underskattad författare!!

Olga sa...

Jag gillar dina boktips!!!!