fredag 20 november 2015

Fredagslista

Jag snor en lista från Flickpingis som jag precis upptäckt. Bloggen, alltså. Den är rolig.

Hur gammal är du? 

35. Eller "kulturellt myndig" som jag sa på den tiden jag fortfarande citerade K Svensson. Brr.

Hur gammal känner du dig?

Gammal på så vis att jag börjat dras med "krämpor" som inte längre får mig att tänka "det går över", utan i stället mer  "jahapp, då var det väl så med det".

:(

Var bor du?  (Gjorde om ursprungsfrågan "vart bor du", för jag är så jävla petig med språket jag.)

I Göteborg, i ett hus som byggdes 1929. På Hisingen, i Tolered.

Vad har du gjort i dag?

Lämnat barn på förskolan, djupandats bort ångesten jag alltid drabbas av när jag "tagit morgonen med barnen" eftersom jag inte tål den stressen så bra, tagit mig till jobbet, bearbetat texter till ett företags hemsida, hämtat lunch på Kågebaren, ätit den. Plus: whatsappat och smörjt in mig med handkräm osv.

Sommar, höst, vinter eller vår, vad föredrar du och varför? 

Hösten, för då får man ha lagom med kläder och det luktar gott och det känns lite löftesrikt, fortfarande, med ny "termin" trots att det var ett decennium sedan jag pluggade.

Är du beroende av något? 

Jag är rätt säker på att min personlighet skulle kunna klassas som typisk beroendepersonlighet, men eftersom jag också är en väldigt duktig_tjej så går strukturerna och ordningen före dekadensen. I alla fall under veckorna.

Mina favoritsaker som jag skulle kunna bruka mycket mer av om det inte var så farligt och/eller frowned upon:

- Vin. Rött.
- Öl. Kall.
- Cigg. Dubbelklicketiklick.
- Dipp som mat.
- Sova 12 timmar per dygn eller mer (obs: detta är en så kallad gammal favorit som numera aldrig får plats i mitt liv)

Sedan är jag beroende av att ha något att se fram emot, men det är ju varken farligt eller dumt.

Var i världen skulle du vilja befinna dig just nu? 

Just nu kan jag bara tänka på stundande tågresa som jag ska genomlida ensam med barnen om några timmar. Jag önskar att vi befann oss på tåget med alla väskor på plats och att barnen fått av sig vinterkläderna och satt som små nöjda ljus och tittade på en skärm eller en pysselbok och inte skrek mig svettig. Att det bara var en halvtimme kvar på resan och att allt gått bra. Ingen tågbajs, inget tvåårsbryt.

Vad är du på för humör just nu? 

Jag är på precis rätt plats i cykeln för att må mitt bästa. Fyra-fem goa dagar kvar, sedan kommer PMS:en.

Vilket är ditt favoritgodis?
Har ni smakat Marabou med salta mandlar? Helvete vad gott.

Vilken är din favoritaffär? 

Coop Forum. Eller Sephora, fram till att de öppnade i Göteborg. Så konstig upplevelse att handla där. Inte mysigt.

Är du en morgon- eller kvällsmänniska?

Jag vet inte, men jag måste ju vara åtminstone lite människa på morgonen, eftersom jag har små barn.  När ett av barnen – som på bilden – vaknar runt klockan fyra och vill upp och äta frukost vet man inte ens om dagen är morgon eller kväll.

Har du blivit sydd någon gång?

Japp, jag har ett artificiellt korsband i ena knät och artoskopiska ärr som gott minne från operationen. Kuriosa: en gång i tiden gjorde jag de hobbys som den kille jag var ihop med gjorde. När jag var sexton spelade min pojkvän innebandy. Så även jag, vilket ledde till det avslitna korsbandet.

Vem gjorde senast något extra speciellt för dig? 

Min kompis Katten gör jätteofta speciella saker för mig, så det var säkert hon.

Är du blyg? 

Så här: jag drar mig verkligen för att vara till besvär, även i situationer där jag egentligen vet att jag inte skulle störa med min närvaro. Jag är så extremt rädd för att vara till besvär för folk. Måste bli bättre på att leva efter mantrat från Karins Konstgrepp.

Men i sammanhang där jag till exempel hamnar till bords med en ny person eller blir placerad med en grupp nya människor eller om jag är på anställningsintervju är jag oftast inte blyg.

Vad heter du i andranamn? 

Linda.

Vill du gifta dig? 

Ja, det var roligt och det skulle jag gärna göra om. Med samma person, då.

Har du något smeknamn? 

Mary, Pingis, Bajsmamma.

10 kommentarer:

  1. Älskar, ÄLSKAR ert bröllop! Vill sno det och göra det till mitt.
    Hoppas tågresan går bra idag!
    kram

    SvaraRadera
  2. Ja, sno på! Kan verkligen rekommendera det. Bara att säga till om du vill ha tips kring bokning av ställe, vad man måste fixa före avresa osv.

    SvaraRadera
  3. I Norge finns Walters mandler, föregångare till Marabous dito. Värt en resa. Eller mässa.

    SvaraRadera
  4. Min man köper den där chokladen till mig typ varje lördag.

    SvaraRadera
  5. Så otroligt bra svar. Ska shoppa loss på chokladen i Stockholm i december.

    SvaraRadera
  6. Jag kallas också bajsmamma!!!!!!

    SvaraRadera
  7. Hoppas tågresan gick bra.
    Jag älskar också den chokladen. Skulle köpa idag och så var den slut :-( Dagens i-landsproblem I know men ändå, var så himla sugen.

    SvaraRadera
  8. Vem är K Svensson? Och vad gjorde hen som är värt ett "brr"?
    Jag älskar att göra speciella saker för dig. För tillfället sparar jag på toarullar till nästa häng-helg. Spännande va?!
    Kram

    SvaraRadera
  9. K Svensson kallas också Kringlan och är en komiker jag tyckte om förut. Nu har han spårat ur: http://www.expressen.se/kultur/skona-snubbar-som-gillar-valdtaktsskamt/

    Vi har massor av toarullar hemma! Ska vi ta med?

    SvaraRadera
  10. Ah, se där, han fick ett psykbryt.. Osmakligt sådant.

    Javisst, ta med några toarullar! Pyssel på g.

    SvaraRadera