måndag 23 november 2015

Allt som är orättvist, gestaltat av en man med biljardköer i en väska på armen

Ben och Bo är på semester i Värmland, så jag och Nils är ensamma i huset. Det är så ovant! Men också väldigt härligt. Släppa beredskapsläget och frångå rutiner.
I går var vi på Kvilles biljard och spelade shuffleboard, till exempel, och då hände en grej som jag tycker är typiskt typisk. 

En man kom fram och var väldigt nyfiken på oss. Han undrade om vi hade barn, var vi bodde, hur huspriserna ser ut i vårt område osv. Och så undrade han om Nils jobbade på Volvo och om han kanske var civilingenjör. Så långt var det inte ett jättekonstigt samtal. 

Men sedan undrade han vad jag jobbar med och det var här det blev så himla typiskt. Han ställde nämligen inte frågan till mig utan till Nils. 

"Vad jobbar din fru med då?" 

Jag svarade, ändå, och sa att jag jobbar på reklambyrå. Varpå mannen sa "åh, det är det värsta", vilket fick mig att le och ladda för att säga något diplomatiskt om kapitalismen och att göra det bästa av varje situation osv, men då fortsätter mannen:

"Det jobbigaste är att man måste vika allting själv. Om det hade kommit färdigvikt så hade det inte varit mycket bättre. Jag bara slängde hälften i en soptunna, jag."

Det tar en sekund, men så fattar jag. Mannen tror att jag jobbar med att dela ut reklam. 

Han ser Nils, drar slutsatsen att han måste vara något i stil med civilingenjör för att ha råd med hus i vårt område. Han ser personen bredvid Nils, vänder sig till Nils och ställer en fråga om henne, hör henne säga att hon jobbar på reklambyrå, tar för givet att hon jobbar med att dela ut reklam. 

Det tycker jag är typiskt. Alltså som i typiskt förutfattade meningar. 

Grejen med sådana här förutfattade meningar är att de kan ställa till det ordentligt. När det drabbar mig på en pub en söndagseftermiddag blir det en rolig historia till min blogg. Men förutfattade meningar kan också göra att en person måste jobba otroligt mycket mer än en annan för att bevisa att hen är lämpad för ett visst jobb. Eller för att ta hand om ett barn. Eller för att få ta plats och handlingsutrymme i samhället, helt enkelt. 

Det är därför jag vill jobba med normkritik. För att en man på en pub ser mig och vet vem jag är innan vi ens pratat.

6 kommentarer:

  1. Men!! Saknar ord.
    Men vilket bra inlägg. Det blir väldigt uppenbart varför ett normkritiskt perspektiv behövs i livet.

    Min värsta liknande situation var när jag och mitt ex kollade på lägenheten vi skulle flytta in i när vi bodde i Schweiz. Mannen bara *visar hela lägenheten för min kille, pratar bara med honom*, följt av att han säger "och DU vill förstås titta på tvättstugan också, vänta ska vi gå ner i källaren", vänd mot mig. Ryser när jag tänker på det.

    SvaraRadera
  2. Men näääää, det är ju så dumt att det nästan blir roligt. Nästan.

    SvaraRadera
  3. Men herregud, så dumt att det inte är klokt...

    SvaraRadera
  4. Det är sorgligt att det 2015 ska vara sådär. Vi lever i en modern tid, ett modernt samhälle! Men inte särskilt förvånad egentligen. Tyvärr.
    Vi var för ett par veckor sedan på en föreläsning om normkritik som vi blivit inbjudna till av vårt barns förskola. Vi skulle få tillfälle att lyssna på en expert inom ämnet och dessutom diskutera med hen och alla andra föräldrar. Vet du hur många föräldrar som kom? FJORTON FÖRÄLDRAR. 14 sammanlagt, från nio förskolor. Tänker att det kanske speglar hur viktigt folk i allmänhet tycker att det att diskutera och jobba aktivt med dessa frågor. Typ.

    SvaraRadera
  5. Jag tolkade (utifrån vad du skrev såklart) det där med reklamjobb lite annorlunda än vad du gär. Han har ju själv uppenbarligen jobbat med att dela ut reklam så jag tänker att han hittade en gemensam nämnare samt att för honom är att jobba med reklam att dela ut den? För mig som liten var det liksom självklart att folk som jobbade på folkhögskola var städare och vaktmästare för det var mina föräldrar. Tog många år innan jag fattade att alla andra tänkte att de var lärare eller rektorer (och lite byte av samhällsklass för mig)
    Nu var jag ju inte där och jag menar verkligen inte att ifrågasätta din analys, resten har jag ingen annan tanke om annat än att det är sexistisk skit men just det där med vad en lägger i att jobba med reklam lär ju skilja en åt beroende på tex klass?

    SvaraRadera