onsdag 14 oktober 2015

Nyläst

Nu har jag läst en kokbok helt utan bilder. En kokbok som är politisk och jätterolig. En kokbok som får mig att vilja gå helt Julie & Julia på den och laga varenda recept. Vilket inte skulle vara så tidskrävande, för recepten är inte särskilt många.

Det är alltså Lotta Lundgrens bok Tio lektioner om matlagning och den är rakt igenom fantastisk. Kolla bara vad de tio kapitlen (lektionerna) heter ut:

- Känslor
- Verktyg
- Smak
- Kött
- Efteråt
- Kost
- Barn
- Kön
- Pengar
- Instinkt

Jag vill sjunga den här bokens lov. Jag vill ha den med mig jämt. Jag vill köpa en vass mandolin. Jag vill testa alla kombinationer i det as-smarta registret i slutet där man ser vad som passar ihop med en viss ingrediens. "Hmm, här står jag med en vitkål som börjar se vissen ut, vad kan jag laga för gott med den?" 

Förlåt, jag springer iväg i tanken.

För att ge ett smakprov på hur rolig och smart boken är kommer här ett utdrag ur kapitlet Kön:

Alla vet att bilder blir större om man klickar på dem. 

Vad jag tyckte om boken, helt kort:

Jag älskar den!

Läs den här boken:

JA    NJA    NEJ

8 kommentarer:

dendaromjenny sa...

Jag känner exakt samma som du! Har redan lagat bönchilin och tänkte lägga hösten (/vintern?) till att laga mig genom den.

Ska vi göra en Laga Lotta-klubb? Starta en klubb och laga ett recept typ en gång varannan vecka? Samma dag och sen utvärdera?

Johanna sa...

ÄLSKAR boken, fantastisk.

(Är hemskt gärna med på Laga Lotta-klubb om det blir nån! Vi har lagat oss nästan helt igenom Mera Vego nu och sa häromveckan att vi måste plocka fram Lottaboken ur bokhyllan (varför ligger den inte redan i köket?) och sätta igång med den).

Maria sa...

En Laga Lotta-klubb - alltså vilken bra idé!

Jag har redan testat glasnudelsalladen med krispigt fläsk. Det var roligt att laga och blev mycket bra.

Alex sa...

Jag älskar den, den är min snuttefilt! Har dessutom precis legat och läst i den nu på morgonen så extra kul att komma in hit och så skriver du om den och älskar också och så blev allt liksom lite bättre till.

Jenny sa...

Laga Lotta-klubb ftw! Vem är boss lady? Alla? Hur gör vi?

Josefine sa...

Det hakar jag gärna med på.

Katta Kvack sa...

DEN ÄR SÅ JÄKLA BRA!!!

Agnes sa...

Hej hallå! Måste bara hänga på hyllningskören: svinbra bok.
Mvh: ny bloggläsare