tisdag 6 oktober 2015

Jotack, det är väl kul, men det fuckar upp sömnen, kanske för all framtid

Min första tanke i morse var att jag ska lägga mig före barnen i kväll. Andra tanken var på jobbets vilorum.

Jag la mig nio i går och jag börjar tro på det där folk säger om sömntåget, att om man missar det så är det ingen idé att ligga kvar, då kan man lika gärna gå upp i väntan på nästa. Vid nio var jag så sinnessjukt trött att inte ens en av de bättre böcker jag läst de senaste åren (10 lektioner i matlagning) gick att ta in. Bokstäverna flöt ihop och jag tänkte SATAN vad trevligt att klockan är så lite och att det är Nils natt med barnen och att jag alltså har nästan tio timmar ostörd sömn framför mig.

Så kom en ångestsköjning över mig (minns inte ens vad det handlade om, kanske att jag glömt förbereda något inför i morgon eller att jag kom att tänka på cancer) och så var det igång. Det gick inte att somna. Jag testade att läsa igen, men det gick inte heller. Ögonen var för trötta för att titta på en bok, men kroppen stack och kliade av oro. Hörde hur barnen började hosta i rummet bredvid och kunde då såklart inte låta bli att bli förtvivlad över att kommande natt skulle bli en vaknatt inne hos Ben och Bo och att jag därför VERKLIGEN var tvungen att somna och passa på att sova nu när chans fanns. Annars skulle jag inte få sova ordentligt förrän om två dygn och då kommer jag att vara så skakig att det förmodligen kommer att ställa till det för insomningen.

Ja, ni fattar att det inte blev så mycket sömn alls. Det blir liksom sällan det. Herregud vad sömnstörd jag är. Sömn har blivit förknippat med så mycket dåligt, samtidigt som sömn är det jag längtar efter mest.

Hur är det att ha barn? frågar folk ibland och jag brukar inte ha något bra svar.

Men det fuckar med sömnen. Det gör det. Jag kanske ska nöja mig med att säga det nästa gång.

4 kommentarer:

Fiat sa...

Det som hjälper mig ibland (har exakt samma grej, vaknar och somnar aldrig om typ) är avslappningsövningar med fokus på djupandning, mindfulness (tro det eller ej) med fokus på att styra tankarna till där du är, i sängen och ingen annanstans, och där ska du sova och känna underlaget mot din kropp och i bästa fall är det så tråkigt att du somnar till slut. Jag fick en anti ångestövning en gång. Räkna alla utandningar. Varje gång du börjar tänka på annat måste du börja om. Testa till tio först, sedan tjugo osv.

Detta funkar som sagt bara ibland. I natt funkade det inte alls. Vi kan ju börja ringa varandra... min vakenhet brukar slå till vid två och hålla i sig på obestämd tid.

Hur som helst. Hoppas du hittar något som funkar! Följande har inte funkat på mig, men någon kanske är en hit för dig? Inte äta på kvällen, äta på kvällen, träna på dagen, god natt-teer, sluta med kaffe efter lunch, tabletter med sömnhormon, allergitabletter som har sömneffekt, helt mörkt i rummet, väldigt svalt i rummet, naturpreparat, mobiltelefon i ett annat rum,gå upp och göra något annat när jag vaknar, skriva en lista över det som stör mig osv to infinity and beyond.

Kram!

Maria sa...

Tack. Så himla snällt av dig att orka tipsa. Speciellt efter en sömnlös natt.

Jag har testat det mesta, inklusive mindfulness-appar. Funkar dåligt, tyvärr. Men några tips var nya. Att lägga mobilen i ett annat rum och att ta allergitabletter har jag inte testat förut. Det får jag göra. Ska bara skaffa en väckarklocka först.



S sa...

Har du testat sömnskolan? Googla sömnskola, tror det är andra träffen som kommer upp (det är en pdf-fil och jag lyckas inte länka), det är den träff som är knuten till 1177 på nåt sätt. Delen som handlar om sömnrestriktion hjälpte mig mycket, men också att lära mig mer om hur sömn faktiskt funkar, tex att man klarar sig på mindre sömn än man tror och att kroppen tar igen mycket automatiskt.

Ledsen för överflödigt tips om du har testat! Ofta har ju folk med sömnproblem testat allt. Men jag lyckades ändå missa den tills för ett par år sen.

Maria sa...

Har missat sömnskolan. Tusen tack för tips!