måndag 12 oktober 2015

"Det är bara lite PMS"


Åh, jag vet inte om det är bra eller dåligt att få det bekräftat av mensappen att de premenstruella symptomen har alla förutsättningar att sjunga ångestens lov. Lite skönt, kanske, att få en förklaring till varför det känns extra-allt i kroppen just nu:

- Nervös och orolig utan att veta varför
- Rädd på det där "hoppa till av ljud"-sättet
- Extra svårt att hantera dumheter (som corporate bullshit eller folk som säger att "vi ska hjälpa våra egna först")
- Benägen att fatta drastiska beslut

… fast samtidigt inte så skönt att få det bekräftat, för det betyder att hela jobbveckan kommer att vara svajig.

Hoppas att jag kan sova den här veckan. Vet att den som kommenterade om fysiska hjärnskador menade väl, men it didn't sit well with me, så att säga. Nu kan jag ligga i mitt insomniatillstånd och liksom känna hur hjärnan pajar.

Ja. Nä. Det kan inte bli mycket värre med sömnen än förra veckan. Har nog aldrig fått min så få timmar till livs. Blev väldigt påverkad. Ställde in min tallrik med lunchmicrad mat i kylskåpet och så.

Samt detta: skulle göra ärenden på stan och kände att jag behövde fisa. Höjde volymen på mina hörlurar för att ingen skulle höra prutten.

Är liksom inte så skarp när jag inte sover. Hoppas att de fysiska hjärnskadorna inte är kroniska.

10 kommentarer:

  1. Åh. Väldigt roligt med fisen men fy fan på resten. Insomnia OCH pms ...Brrr. Hatar pms, den svajiga känslan i själen.

    SvaraRadera
  2. Detta: "skulle göra ärenden på stan och kände att jag behövde fisa. Höjde volymen på mina hörlurar för att ingen skulle höra prutten." MADE MY DAY! Förlåt! Men mycket roligt.

    I övrigt - fy fan för din vecka. Hoppas att den rätar upp sig.

    SvaraRadera
  3. Här kommer ännu mer ångest. :-/ Du kanske ska vänta fyra dagar med att läsa? :-P
    Jag sov för lite i 3,5 år (pga Stella) och stressade och sen kraschade jag i utmattning, jobbade deltid ett år och nu har jag varit hemma i tio månader på heltid för utmattningssyndrom. Tror det kommer att ta lång tid att läka. Din familj behöver dig även i fortsättningen! Kan du/ni inte gå ner i arbetstid/bli deltidssjukskrivna, börja med sömntabletter?

    Har du föresten testat ssri mellan ägglossning och mens? Jag är så glad över att mina deppiga/arga dagar i månaden är väck.

    /Sara H på jobbet (eller ja, är ju inte där just nu men...)
    Hoppas att det lättar för er!

    SvaraRadera
  4. och apropå sömnstörningar och pms... som regel så här: jag sover bra tre veckor av fyra i månaden. den fjärde är allt uppfuckat. anledning? pms. oh yes, som om det inte räckte att må piss i övrigt så kan jag inte sova heller och mår därmed ännu mer piss. bra jobbat, kroppen.

    /S

    SvaraRadera
  5. Johanna och Christel - kul att den gjorde nytta. Prutten.

    Sara H - H J Ä L P !

    SvaraRadera
  6. Oj, var inte färdig.

    Jo, både jag och Nils vill gå ner i tid. Jag vill träffa Ben och Bo mer än bara ett par timmar om dagen (timmar som dessutom brukar vara rätt stressiga och gnälliga). Jag vill odla saker, laga mat, ha tråkigt i mitt hem. Sådant. Vi tänker väl att vi ska bygga upp lite buffert först bara. Något slags sparkonto. Men sedan så.

    Har iofs precis gått ner till 90 procent. Men det är ju för att jobba med andra saker…

    Jag har testat insomnings- och sömntabletter och Imovane funkar bra på mig. Men jag vill inte ta det varje kväll. Vin funkar också, men det är väl inte heller så bra att konsumera varje dag. Har jag hört.

    Jag åt Citalopram ett tag och tyckte att det hjälpte först, men inte efter ett tag. Slutade tvärt. Kanske ska testa att ta det just under värsta PMS-veckan?

    SvaraRadera
  7. Stackare, snåbarnstiden är en tuff tid, sliter på kropp, själ och förhållande. Är precis lite ute på andra sidan men det kan ju vända snabbt.
    Inte meningen att skrämma dig med fysiska hjärnskador. Men det betyder att man måste vara rädd om sig, sätta hälsa först, jobba ska vi göra länge länge till.
    Tips är att titta över förebyggande sjukpenning från FK som man kan få för att gå på behandling ledd av tex sjukgymnast psykolog, regelbundet och man kan ha det länge, från några timmar en dag i veckan till heltid. Just för att förebygga att man inte blir sjuk. Och då förlorar man inte särskilt mycket pengar heller. Man kan tex gå på medicinsk yoga, sömnskola, stresshantering mm
    Här står det lite om hur en sömnskola går till:
    http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/efter-ett-ar-utan-somn-hittade-han-metoden/
    Såg en sådan som hört är bra:

    http://d1ahxy0sfhtr1m.cloudfront.net/backalakarhus%2F229853bc-786a-4e07-8d6f-e21e8404550d_infofolder+stresshantering_+avslappning%2C+s%C3%B6mnskola.pdf

    Hisingen har världens bästa ställe som också är gratis, där finns sömnskola light alltså mer generell, finns medicinsk yoga, mindfulness mm
    http://halsodisken.vgregion.se/sv/Halsodisken/Aktiviteter-pa-Halsodisken/

    Lycka till med att hitta din väg. Kanske är det inte aktuellt om några veckor, bara du vet. Och du är inte ensam, många har eller har vi haft näsan i kaklet

    SvaraRadera
  8. Skaffa spikmatta! Har alltid haft sömnproblem men nu ligger jag på den en stund varje kväll och blir så jävla slö. Ett riktigt tungt täcke är ett annat tips. Som liksom håller kvar en i sängen. Sedan brukar jag tänka att jag antagligen inte behöver så mkt sömn som jag tror (jag har ju klarat mig på lite sömn i massor av år så uppenbarligen behöver jag inte så mkt som förväntas vara standard). Annars är risken stor att allt kretsar kring att jag måste sova mer, mer, mer. Vilken skapar stress och ännu mindre sömn. Jag tror fan att stressen över icke-sömn är mkt mer nedbrytande än att inte sova. Inatt t ex, vaknade jag kl 2. Och istället för att balla ur pga panik över att inte kunna somna om, som jag kunde göra förr, så tänkte jag att okej vad bra. Det är ju hela 4 tim kvar tills jag måste gå upp så då kan jag ligga vaken och vila i 3 tim och sedan ändå få sova 1 tim till. Och sedan somnade jag om rätt snabbt istället eftersom jag inte låg och nojade.

    SvaraRadera
  9. Tack, vad snälla ni är som tipsar. Jag visste inte att det fanns så mycket bra gratis-hjälp att få. Och på Hisingen, därtill. Jag ser flera saker jag vill testa på Hälsodisken, men mitt huvud tänker genat spå hur krånglig det blir att ordna med hämtning på förskolan då. Kanske vill mitt huvud inte att det ska bli bättre, eller så har det liksom givit upp?

    Spikmatta, alltså? Hm, tål att testas, så klart. Jag har iofs inga problem med att känna mig trött och slö. Jag är ofta så trött att jag inte kan läsa, ens, när jag lägger mig, men sedan kommer en slags oroskänsla som går över i ångest och så blir jag superpigg. Fast om hag testar att ta upp en bok ungen då, så märker jag att ögonen är för trötta.

    SvaraRadera
  10. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera