tisdag 4 augusti 2015

Nyläst

Jag har läst All my puny sorrows av Miriam Toews. Den handlar om två systrar, varav den ena är en känd pianospelare som vill dö och den andra en person som inget hellre vill än att få sin syster att vilja leva. Eller borde hon hjälpa henne att dö? Det är väl det den går ut på, ungefär. Ska hon hjälpa sin deprimerade syster att få som hon vill, eller slåss med näbb och klo för att få hålla henne vid liv?

Vad jag tyckte om den, helt kort:

Jag ville gilla den. Som man väl vill med alla böcker, men särskilt när man läst så mycket bra om den, som med den här. Den var en av mina tre hårt utvalda semesterböcker som jag valde efter omsorgsfullt googlande.

Men jag rycktes aldrig riktigt med. Tyckte att den var för långsam och lite tråkigt.

Sedan kommer det sådana här stycken som gör att allt känns förlåtet. Språket i den här boken är så fint att handlingen nästan inte spelar någon roll. Nästan.

Läs den här boken:

JA  NEJ   NJA

3 kommentarer:

Ewonne Rudberg sa...

Bok på engelska! Måste bli bättre på det alltså!

För att svara på din fråga (några veckor sent men ändå): ja, jag har ny blogg! Visserligen "bara" en bokblogg, men den finns här: enbokmal.blogspot.com
Har åstadkommit ett helt inlägg hittills, hipp hurra! Den kommer nog (tyvärr) inte uppdateras så ofta för det känns som jag inte hinner läsa böcker i den takt jag vill längre. Ja, du vet hur det är med det.

Har också en jobbrelaterad blogg som säkert inte är så särskilt spännande för annat fölk än lärare, men ändå, om du vill se den finns den här: flippadsvenska.blogspot.com

Puss & Kram!

Maria sa...

Åh hej! Jag har saknat dig också. Hoppas att du mår bra. Nu ska jag läsa din bokblogg.

Maria sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.