onsdag 19 augusti 2015

Bubbas öron, the sequel

Fortfarande ingen mens, men jag har lyckats sluta med nässpray (en vecka nu!) och i går sydde jag upp två klänningar jag hittade på Beyond Retro-rean, så nu är det som att jag fick två helt nya outfits som till och med sitter bra för 120 kronor. Dessutom har det kommit en tomat på en av mina tre tomatplantor, så there's that.

Men nog om mig.

I går var jag på öron-näsa-hals-besök med Ben och som jag skrev tidigare så hade jag gott hopp om att det skulle hända grejer efter det här besöket. Sista sa de att han skulle få en tid för rör-isättning om han vid nästa besök fortfarande hade vätska i öronen.

Eftersom en av hans trumhinnor sprack förra veckan, efter flera plågsamma ont-dygn, så trodde jag i min enfald att det skulle vara klappat och klart för rör.

Men eftersom han vid gårdagens besök ätit penicillin i en vecka, pga nämnda spruckna hinna, så såg det jättefint ut i öronen, så nu fick vi inte ens tid för ett återbesök. Missförstå mig rätt, det är superskönt att han inte har vätska eller inflammation just nu, men jag är rädd att det onda kommer tillbaka när han avslutat pågående penicillinkur.

När jag påtalade det så fick jag veta att det inte alls är säkert och att han faktiskt inte haft så mycket problem med sina öron. Ändå.

"Excuse?" tänkte jag. Han har ju haft svinmånga inflammationer samt vätskefyllda snäckor.

Men här var jag enfaldig igen, för tydligen finns det inga gemensamma databaser som visar patienters sjukdomshistoria. Jag trodde att all öppenvård registreras så att alla kan se patientens track record, oavsett var man söker vård. Men det är inte så. Och jag och Nils har inte fört egna anteckningar.

Helvete, vad jag önskar att vi bokfört alla öronproblem Ben haft. Vi har liksom besökt ett gäng olika ställen vid olika tillfällen och varken jag eller Nils kommer ens ihåg hur många gånger han har fått penicillin utskrivet.

Top of mind veta jag att vi besökt följande ställen med Ben och hans öron:

- BVC + Vårdcentralen vid Kyrkbytorget
- Bäckagårds vårdcentral i Halmstad
- Capio Lundby öron-näsa-hals-mottagning
- Närhälsan Hisingen jourcentral
- Drottning Silvias barnakut
- Vasakliniken (förvisso privat)

Och läkaren vi träffade i går såg bara det som registrerats hos Capio Lundby. Så givetvis såg det inte så illa ut.

Buhu.

Efter ett samtal till 1177 fattade jag att det ligger på mig att samla in alla journaler. Så det ska jag göra nu. Via samtal, mejl eller analoga brev med fullmakt till respektive ställe.

Såatteh, det är väl bara att…

"Men sluta klaga då, skapa sådana där databaser själv!" kan man ju tänka nu. Men tydligen finns det integritetsproblem att ta hänsyn till. Skulle allting finnas överallt så skulle personer kunna gå in och kika på vilken journal som helst (sa de på 1177). Kändisar som får sina journaler sålda till pressen osv. Hatar sådant. Att det är dummisarna som sätter agendan.

Men borde man inte kunna komma bort från det? Med rätt elektroniska legitimationssystem?

Ska fråga Nils. Han är databasdesigner. Han får lösa det här.

15 kommentarer:

  1. Men gaaah att det ska vara så mycket krångel! Eftersom rör (+polypborttagning +halsmandelreduktion) var det magiska tricket för min unge (och för familjens nattsömn) så är jag lite som en LCHF-entusiast när det kommer till insättning av rör. Märkligt hur olika det verkar funka i olika landsting. Jag gick med ungen till ÖNH för att kolla om han eventuellt hörde lite dåligt och gick därifrån med op-tid till ovanstående tre ingrepp!

    Lycka till med journalletandet! Jag har begärt ut egna journaler lite här och var ifrån och de flesta kliniker har väldigt enkla system för att göra det. Och grattis till tomaten förresten!

    SvaraRadera
  2. Tycker det är helt galet att man inte kan komma runt det där och få ett gemensamt journalsystem baserat på personnummer. Tänk va bra det hade varit för att komma åt tablettmissbruk osv! OCH att man har koll på barns öroninflammationsfrekvens! Kan du inte kolla på apoteket och få ut någon lista där över tidigare recept? Så kan man kanske härleda hur många gånger han haft problem med öronen den vägen.

    Grattis till tomaten och hoppas allt löser sig snabbt som tusan!

    SvaraRadera
  3. Fan att ni inte får hjälp! Sitter lite i samma sits, har också ett öronbarn som inte pratar (det ligger nog tyvärr annat bakom också men att han hörde som i en tunna i typ två år hjälpte ju inte) och vi märkte direkt när han började höra bra i maj i år, då var det som att något liksom slog till i honom och han började förstå mkt mer.
    Har du pratat med bvc? Vi bytte bvc och hon vi har nu är superbra och samlar in alla journaler från alla möjliga håll så hon är som spindeln i nätet och vi kan alltid få hjälp av henne. Jag tror det är så det är tänkt att vara.

    SvaraRadera
  4. Jamen herregud, människan har varit på MÅNEN, det KAN inte vara omöjligt att hitta ett bättre system. Jag tycker det är helt absurt att läkarna inte kan se den totala sjukdomshistorien, det innebär ju bara merjobb och (stor) risk för felbehandling.
    Minns när min kompis fick penicillin nio (!) gånger på ett år för luftrörskatarr innan läkarna kom på att det ju vara gammal hederlig astma. Inte toppen.

    SvaraRadera
  5. Penicillinrecept borde du kunna se på vårdguiden. Du kan iaf se dina egna där, vet inte hur det fungerar med ungar iofs..

    SvaraRadera
  6. Kom på en annan grej, vi har fått remisser till sahlgrenska (sen om besöket är på mölndal eller östra eller fysiska sahlgrenska kvittar vi har varit på alla tre) och det var där de beslutade om rör eller inte. Fått remisserna via bvc. Är capio något privat alternativ eller är det "på en lägre" nivå i sjukhushierarkin?

    SvaraRadera
  7. Nu vet jag inte hur det funkar just på capio (eftersom det är privat) men vartenda annat sjukhus i hela regionen kan komma åt att se varandras journaler. Man kan också gå in på något som heter NPÖ, nationell patientöversikt och få fram alla recept som har hämtats ut på apotek sista året, eventuellt längre. I NPÖ kan man tom läsa i vårdcentralers och sjukhus anteckningar från hela Sverige så länge vårdinrättningarna är statliga. Det är superbra, men tyvärr något som inte många vet om och är lite bökigt.

    Har du en trevlig kontakt (läkare) på en vårdcentral så kanske den kan hjälpa dig genom att gå in i NPÖ.

    Men tipset hör ovan, att gå in på ett apotek och se om du kan gå ut en lista över uthämtade recept var bra. Jag är inte säkert på att det går (och antagligen inte längre tillbaka än ett år, men kanske. Lycka till.

    SvaraRadera
  8. (Jag försöker kommentera men nåt blir fel hela tiden? Misstänker att det är pga blir så vansinnigt arg när jag läser detta.) Läkaren ska lyssna på er, hans föräldrar. Varför skulle ni ljuga? Vår önh-läkare skrev en remiss för rör INNAN hon tittade i vår unges öron. Gå till en annan mottagning. Googla nån som verkar vettig. Det verkar helt vansinnigt att NI ska samla ihop hans journal? Jag som arbetat som sjuksköterska i tio år har aldrig hört talas om något liknande. Grr.

    SvaraRadera
  9. Herregud vilken skandal!?!? Blir så trött på att man inte kan lita på att något blir gjort i samhället om man inte gör det själv.. Jag vill inte skrämma upp dig i onödan men omg när de börjar skolan. Där snackar vi att man som förälder ibland har heltidsjobb med att hålla ordning på verksamheten. Beträffande öron så har jag dock till skillnad från dig goda erfarenheter. T fick rör i öronen när hon var 6 år, utan att vi knappt hunnit fatta att hon hade problem. Det började efter en inflammation eller två då en noggrann (nyexad) läkare på vår (för övrigt hårt kritiserade) vårdcentral tyckte örat såg irriterat ut och då skrev en remiss till Huddinge där ÖNH-expertisen för barn finns. Där blev det konstaterat inåtbuktat trumhinna och efter det snabbt tid för insättning av rör och efter det blev vi kallade till kontroller hos samma läkare varje halvår i ett par år... Att det ska vara såhär besvärligt. Näe samla ihop alla journaler i ren ilska och boka en tid hos den av vårdenheterna du nämnde där du tycker ni fått bäst gehör och blivit tagna på allvar. Har inte ni med er historik grund för en ordentlig utredning så vete sjutton vem som har det? Kör hårt! Kram kusse.

    SvaraRadera
  10. Tack för ert stött och pepp, hörrni. Jag blir så glad när jag hör när ni äntligen fått hjälp (må vara efter asmycket sfrustration och tårar) och fått uppleva att era barn får sova och utvecklas och slippa ha ont. Men att det ska vara så svååårt. Att bli lyssnad på. Bli trodd. Tagen på allvar.

    Fattade för övrigt inte förrän nu, tack vare fråga från Ida här, att Capio inte alls tillhör öppenvården. Det är ju privat det med! Hade ingen aning om det förrän jag kollade upp nu. Så himla knäppt att BVC remitterar oss till en privat inrättning. Eller? Funkar det så nu?

    ÅH, känner mig som en som vill tillbaka till Televerket, men jag orkar inte att det finns så många olika instanser. Ska inte ens nämna apotek-gate :(

    SvaraRadera
  11. Jag tycker att du ska kräva remiss till sahlgrenska. Blev också skickad till capio (utan info om att det var privat) när jag bodde på hisingen så antar att de kör närhetsprincipen. Men sahlgrenska har varit bra mot oss och tagit problemen på allvar. Det är ett skit att en ska behöva kriga så mkt. Det är GULD att ha en bra bvc så har ni inte så byt! Jag hoppas med allt jag har att bens problem växer bort men gör de inte dwt äe det superviktigt att ni har bra sjukvård runt er. Folk ni klickar med och som orkar förklara ordentligt.

    SvaraRadera
  12. Och för fler oombedda råd: kör ni med slemlösande och näsdroppar vid förkylningssymtom? Tycker det hjälper mkt för hur långa sigges förkylningar ska bli (förkylningar som sedan leder till ont i öronen) ni kollat upp astma? Kan ni gå till bvc och kontrollera öronen lite spontant om ni upplever att han hör sämre? Har ni fått förslag om remiss till logoped (före logoped ska öronen gås igenom noggrant, det var så vi fattade att sigge inte hade hört)

    Nu är ben yngre och han börjar säkert prata snart men att ligga på om remisser lite i förväg är inget dåligt. Allt tar sån tid!

    SvaraRadera
  13. Återkommer gång på gång till "fortfarande ingen mens" här. MVH LISTIG.

    SvaraRadera
  14. Schmarro - åh, haha, tänkte inte ens på hur det kunde tolkas. Men nä, hehe, mensen kom. Spiral och avhållsamhet verkar vara en vinnande kombo.

    SvaraRadera
  15. Hej, jag är fru Faith, privat lån långivare som lånar ut alla typer av lån du måste, med ränta på 2,5% kontakt med: Epost: faithchristianloan@gmail.com
    Telefon: +1 (323) 989-2531
    Tack.

    SvaraRadera