tisdag 26 maj 2015

Nyläst

Jag har läst Hatet av Maria Sveland.

Vad jag tycket om boken, helt kort:

Den var medryckande. Det är faktiskt det första jag tänker på, eftersom jag läste (läser) en annan icke-skönlitterär bok samtidigt, på samma tema, som är så väldigt mycket trögare. (Jag är ledsen, Under det rosa täcket, men du är för tung och komplicerad för mig just nu. Jag ska läsa dig, men det är så många andra böcker som lockar mer. Det känns som att göra läxan att läsa dig. Slut på instick.)

Det var liksom spännande att se var den skulle ta vägen, den här, och jag läste den ganska snabbt och med stor behållning. Den dissekerar det kvinnohat som finns i dag genom att gå tillbaka till Feministiskt initiativs gryning och analysera vad det egentligen var som hände där, med hela "män är djur"-debatten och ROKS och Evin Rubar och Per Ström och hans gelikar och kopplingen mellan Fi-hatet och SD och så vidare och så vidare.

SÅ HIMLA INTRESSANT och väl sammanfattat och enkelt att ta till sig. Jag tror att jag har hört någon säga att den här boken borde bli kurslitteratur för grundskole- eller gymnasieelever och jag håller med.

Sedan undrar jag vad fan jag höll på 2005 när Könskriget sändes. Mina luddiga minnen av dokumentären och dess efterspel var att någon arg galning jämförde män med djur och att det var något jädrigt iffy och osoft med ROKS och Fi och Tiina Rosenberg.

Herregud vad oinsatt jag var och vilken jävla betydelse den där dokumentären fick för hur det sedan blev. Att Fi blev ansett att vara ett extremparti (tydligen även av mig) och SD som kunde segla upp som ett helt nyktert alternativ till riksdagspartierna.

Tur att man kan ändra sig.

Läs den här boken:

JA    NEJ    NJA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar