måndag 25 maj 2015

Är jag helt fel för dessa dagar?

Usch, det känns helt avigt nu alltså. Som att jag inte passar in i den här världen. Eller samtiden.

Kan ni känna så? Att vissa saker går inte ens att tänka fullt ut, för att det är så himla dumt och om du tänker på det ordentligt så blir du tokig?

Folkomröstning om samkönade äktenskap. Alltså vad ÄR det? Folkomröstning för att avgöra om ... Nä, det är så dumt att jag inte kan tänka på det. Att en jury bestående av "alla" ska få avgöra vilka som ska och inte ska få samma rättigheter och skyldigheter som andra människor.

SKÄRP ER IRLAND vill jag skrika och gå in med någon slags hegemonisk pondus ba "Okej, ni har varit superomoderna superlänge och verkar inte fatta att det i grund och botten handlar om mänskliga rättigheter. Men det är lugnt, alla kan ändra sig och nu skriver vi om lite i lagboken här. Vad sa ni? Folkomröstning? Nej, det befäster ju tanken om att det här ska vara något man har rätt att tycka till om. Bättre att vi bara ändrar, se så, det här är inget konstigt. Bättre sent än aldrig. Häpp!"

Och don't get me started om "ska vi förbjuda tiggeri"-frågan. VARFÖR HÄNGER FOLK UPP SIG PÅ FEL SAK? HUR KAN ALLA (okej inte alla, säkert inte ni som läser här, till exempel, men ni fattar) MISSA DEN JÄTTESTORA ELEFANTEN I FRÅGAN?

Det är liksom ingen hemlighet att världens 85 rikaste äger mer än världens 3,5 miljarder (!!!) fattigaste. Det har varit så ett tag och det ser inte ut att bli någon ändring.

Smaka på det 85 personer mot 3,5 miljarder människor.

Hallå, 85 personer är INGENTING. Man kan lära sig namnet på 85 personer. Man hinner prata med 85 personer på en dag.

Mycket tyder på att det till och med är ganska enkelt att leta rätt på och kontakta dessa 85 personer. Jag tror bergis att de har både telefon och internet.

Tänk om man kanske skulle fundera på att införa något förbud som rör de där 85 i stället. De kanske inte måste äga riktigt så mycket, till exempel.

Sådant tänker jag på. Och så tänker jag att jag inte passar in i den här världen, för jag fattar inte varför inte alla tänker så. Och så tänker jag att jag måste göra något, måste måste göra något. Och så blir jag jättetrött.

Ja, lite så. Nu ska jag väl dra igång den här arbetsveckan. Tränga bort alla tankar som gör att allt känns så dumt och meningslöst.

Ska också fixa ansiktet. Så här ser det ut när jag har cyklat till jobbet och blivit blåst på, på Göta Älvbron.


6 kommentarer:

  1. Å jag håller med dig så mycket, blir helt tokig på att självklara saker ska vara så himla svåra. Alltså att förbjuda tiggeri. Som att de människorna bara skulle "Ahaa, men då skaffar vi vanliga jobb istället, nemas!". Men allt för att slippa se problemen, tydligen.

    SvaraRadera
  2. Heja heja! Jag vill läsa reportaget du skriver när du ringt de 85! Hälsa dem från mig.

    SvaraRadera
  3. Jag håller också helt med. Skulle gärna dela detta pga är inte lika bra på att formulera det som brinner & kliar inuti mig men håller så så så med. /Jennie MAlmö

    SvaraRadera
  4. Motvalls - ja det hade varit något! Jag kanske helt enkelt ska börja ringa runt? Fan, det hade verkligen varit något.

    Jennie - klart du får dela <3

    SvaraRadera
  5. Men amen på det!

    Hamnade i diskussion igår med bekanta om hur mkt pengar tiggarna i göteborg faktiskt ändå får, och vad man kunnat göra för dem istället. Frågade då om de skänker på annat sätt då, mer organiserat om det är där skon klämmer? Men näe. Och en annan ba, "ja, men jag hade gärna gett dem ganska mkt pengar om de hade ansträngt sig lite, typ köpt lite grejer och putsat skor, då hade jag betalat 200 spänn" och jag blev så paff och helt chockad så kunde inte sortera mina tankar och fick fram noll vettigt mer än lite sura frustanden tror jag.

    Blö på världen.

    SvaraRadera
  6. relaterar som bara den!

    /kajsa

    SvaraRadera