måndag 6 april 2015

Rummet(n)

Ni vet hur personer med nystartade företag skriver en företagsbeskrivning/affärsplan som liksom för att sammanfatta vad de vill vara. I framtiden. Som en mall att gå tillbaka till eller en önskelista eller så. Det känns som att vi har gjort det i dag.

Bo har länge sagt att hon vill sova i samma rum som lillebror. (Jag ser ut som den mest förvånade emojin när hon säger det, då jag försöker till varje pris undvika att göra detsamma.) Men vi har avfärdat idén pga extremt oroliga nätter.

Fram till nu. Han vaknar fortfarande ofta, men han är inte lika ofta vaken och skriker i timmar (TA I TRÄ, KLAPP KLAPP KLAPP). Säkert för att Nils tar nästan alla nätter nu för tiden. Jag verkar framkalla den nattliga vreden i honom.

I alla fall. I dag tänkte vi att va fan vi kör. Vi vill gärna att de ska kunna sova i samma rum och kanske bli lugnade av varandra. Och när Ben väl lär sig uppskatta en god bok vore det ju svinmysigt att natta dem tillsammans, i Bossas säng, och sedan stjälpa över honom i spjälsängen. Plus, bekvämt när/om vi sover över någonstans att de gillar att samsova.

Så sagt och gjort. I dag flyttade vi och städade och borrade upp hyllor och satte upp saker och hade oss. Och nu är det här barnens sovrum.

Alltså det lilla rummet i anslutning till det stora som jag och Nils hade som målsättning att ha som sovrum, fast som bara en av oss har sovit i sedan stan brann).

Stora sovrummet har blivit lekrum.

Är väldigt nöjd med myshörnan som vi ska ha som nattningsplats av Bo tills Ben börjar gilla sagor. Den är gjord av fyra madrasser och massa filtar och kuddar, Och Totoro.

Och jag och Nils har fått ett nytt sovrum. Helt utan barn en suite.

Varning för detaljbild från vårt sovrum: mina klänningar.

Samt en ny, fast gammal, lampa som vi fick med oss från Nils föräldrar när vi var där nu i påsk. Den är pyttig och gullig, men svintung och har en liten teak-flärp. Jag tycker att den är så fin.

Så! Nu hoppas jag att det ska funka att lägga barnen så här. Jag lyckades få ner Ben på en kvart (trodde det knappt själv), men Nils är kvar där uppe med Bo. Funkar detta så går vi in en ny era. Kalmargatan 28 tvåpunktnoll.

12 kommentarer:

  1. Håller tummar att det funkar bra! Här hemma har vi endast 1 sovrum som är barnens sov-och lek-dito. Våra ungar samsas i en och samma säng vilket funkar helt ok...

    SvaraRadera
  2. Olle och Märta sover också i samma rum och har så gjort sen efter jul. Det var Olle som ville sova inne i Märtas rum och det fick han så klart göra. Så nu har vi ett barnsovrum och ett lekrum. Men det leks mest överallt i huset utom just i lekrummet. Sovandet går ju dock sådär. Olle kommer in till oss typ varje natt och Märta vaknar ett par tre ggr per natt och vill ha napp/sällskap...

    SvaraRadera
  3. Kakansmamma - åh, samma säng. Måste se helmysigt ut.

    Eva - gulligt ändå, att de vill sova med sina lillesyskon. Men synd att de inte vill just sova särskilt många timmar i stöten.

    SvaraRadera
  4. Här sover båda barnen i föräldrarnas säng och ena föräldern ligger i ett barns säng medan den andra föräldern får knö ned sig bland barnen. De verkar sova tryggast tillsammans. Gillar er gata. Staden där jag bor.

    SvaraRadera
  5. Åh, trist att det (ännu) inte funkade. Men vad fint ni har hemma!

    SvaraRadera
  6. Ja visst är det gulligt! Och Märta vill helst sova i Olles säng också, men då sover de inte så bra nån av dem.Fast det är väldigt sött. Typiskt att det inte gick så bra för er dock. Håller tummarna för en bättre natt i natt!

    SvaraRadera
  7. Ja, vi fortsätter att hoppas på det här. Det har ju bara gått en natt. Nya friska i afton!

    Knut och kofta - kul att du gillar Kalmargatan. Den är mysig. Var bor du?

    SvaraRadera
  8. Alltså jag bor i Kalmar. Som är en mysig stad. :)

    SvaraRadera
  9. Här: http://knutochkofta.blogspot.se/2014/01/1-kolla-har-ar-en-bild-som-jag-gillar.html

    SvaraRadera
  10. Aha - jag tänkte fel. Fint hus!

    SvaraRadera
  11. Tack! Vi trivs! Det verkar dock vara en del fusk med bygget :( Ångest! Jag är nog inte gjord för att leva i hus...

    SvaraRadera
  12. Sandra.aeg@outlook.com24 april 2015 09:11

    Hejsan!
    Den otroligt skitsnygga mångfärgade mattan i barnrummet, var har du hittat den?
    Den är helt fantastisk!

    Mvh
    Sandra.aeg@outlook.com
    (tar tacksamt emot svar på mejlen om de inte är för mycket begärt då jag inte vet hur jag ser ditt eventuella svar...)

    SvaraRadera