måndag 5 januari 2015

Har du lagt en skopa cement på mitt bröst, eller är du bara här för att se mig?

I morse lämnade jag Den_sittande_tomten™ (hans nya bästa grej är att sätta sig på saker, han backar långsamt bakåt med rumpan mot trappavsatser, pallar och liknande och blir så himla nöjd när han träffar rätt) och hans far samt syster …

… och ställde mig på vår garageuppfart och djupandades en stund. Är det klassikern "ny fas i livet" (börja jobba igen, inskolning för Ben den här veckan etc) som ger mig den här ångesten? Den är så avgrundsgrav i dag. Är som livrädd, men vet inte varför. Superorolig, kaninpuls, skraj.

Var ändå lite väntat det här måendet. Brukar alltid ha mer ångest på måndagar och den här måndagen är ju som the mother of Mondays. Så jag har tagit till de knep som brukar funka. Som att jag cyklade till jobbet i morse (till nästa gång: bär mössa, fan vad ont det gör i öronen nu) och att jag har matlåda med mig. Jag har också gjort mig till och fönat håret, vilket brukar göra mig lite gladare varje gång jag går på toaletten och ser mig. Och att vara på jobbet när ingen annan är tillbaka gör att jag kan strukturera upp mitt jobb-jag och verka proffsig när jag måste möta människor om några dagar. Det är också ångestdämpande.

Nu ska jag smyga som en skugga till köket, lägga min matpåse i ett kylskåp och göra en kaffe. Och försöka att inte säga något iöronfallande till de jag möter. Wish me luck!

3 kommentarer:

  1. The mother of all mondays, precis! Brukar vara för lat för att kommentera från mobilen. Men det är så himla fint att läsa din blog. Igenkänningsfaktorn! Så skriver du så vettigt och smart. Heja!
    /Heli

    SvaraRadera
  2. Tack, vad snäll du är.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera