onsdag 28 maj 2014

Nyläst

Vad härligt det är med blogg! Jag ber om boktips och får sådana himla bra. Nu har jag läst den här: Krig, kvinnor och Gud av Beata Arnborg. Det är en bok om Barbro Alvings liv. Journalisten Bang, alltså. Hon som var en av de första kvinnorna att bli ett journalistnamn. Som reste över hela världen och skrev om krig och världshändelser utifrån "den vanliga människan". Ja, hon intervjuade massa skitstora personer också, som presidenter och drottningar och Gandhi. Men framför allt var hon ute på gatorna och skildrade och hon gjorde det under så pass många årtionden att den här boken blir som en lektion över 1900-talets historia. Fast en väldigt spännande och intressant lektion som man aldrig vill somna ifrån.

Vad jag tyckte om boken, helt kort:

Den var så bra! Är så bra. Jag ville inte sluta och när jag var färdig kändes det som att jag lärt känna världens häftigaste person samtidigt som jag utbildat mig och visste en massa om modern tids politik och världshändelser som jag inte fattat förut.

Läs den här boken:

JA    NEJ    NJA

3 kommentarer:

Anna sa...

Ååå vad glad jag blir över att du gillade den!
/Tipzarn

Elbe sa...

Nu har jag sträckläst din blogg från ända sedan Bo föddes, fantastiskt bra. Kram!

Maria sa...

Anna - den var SÅ bra. Tackl för tipset!

Men Elbe jag börjar nästan grina när du säger så. Fan vad fin du är. Tack.