måndag 31 mars 2014

Halv nio till fem

Hela dagen i dag har jag gått runt och känt efter huruvida jag har ångest eller ej. Rent logiskt borde jag ha massiv ångest, eftersom jag ofta lider av söndagsångest och i dag är det som att jag ska tillbaka till jobbet efter en helg som varat i elva månader. Ja, det har ju verkligen inte varit som helg jämt, detta att vara föräldraledig, men ni fattar. Jag ska flytta fokus från en tillvaro till en annan. De flesta vakna timmarna kommer att tillbringas på jobbet i stället för med mina barn.

Det finns massor av bra saker med att gå tillbaka till jobbet. Här är några:

- Jag har bra kompisar på jobbet. Bevis på det: några av dem ska jag åka till Berlin med i maj och det är ingen jobbresa, int.
- Jag kommer att ha lunchrast varje dag och kommer att få äta lunchen utan att behöva se till andra personers behov först.
- Jag kommer att få gå på toaletten ensam.
- Jag kommer att befinna mig mitt i stan och det kommer att vara vår och då kan man äta falafel vid vattnet till exempel. Eller smita in på någon affär på och titta på grejs.
- Nils kommer att vara lycklig(are). Det gör mig lycklig.
- Jag kommer att få åka hem till huset och familjen varje dag.
- Vi kommer att få in mer pengar till hushållskassan varje månad.

Massa bra saker alltså. Ändå är det så svajigt nu! Det är det här med att befinna sig mitt uppe i en milstolpe. Är så dålig på att vara lugn i det. Känner att jag borde göra massa saker. Dokumentera eller passa på eller liksom bara ... känna grejer. Jag känner såklart massa saker, men det är mest ett enda snurr. Borde jag inte kontemplera lugnt och sakligt och komma fram till massa visdomar eller lärdomar eller liknande, nu när jag går in i den_nya_fasen?

Äsch. Jag går och lägger mig med en bok. Och försöker tänka positivt. Till exempel på de här nya skorna som Bossa fick i dag. De är så himla positiva tycker jag.

4 kommentarer:

Karin sa...

Har inget peppigt att skriva tyvärr, själv var jag bara så glad när jag fick börja jobba igen och kunde tänka att det var sista föräldraledigheten nånsin...
Däremot - BERLIN! Åker dit imorgon med min man och firar! Superlyrrigt. Men har inte varit där på många år och är supertacksam för tips! Vi vill bara ha det göttigt. Dvs äta gott, dricka öl, kolla på lite konst och njuta av att hinna sakna barnen. Alla tips är välkomna för jag vet att du har oklanderlig smak.

Karin sa...

Åker dit och firar bröllopsdag skulle jag skriva men det glömde jag visst. Men ja, åker dit och firar! i största allmänhet att ha fått en Berlin-resa inkl barnvakt i julklapp helt enkelt.

Maria sa...

Vad härligt med Berlin!!! Ni kommer att ha det SÅ bra.

Mina favoritstadsdelar i Berlin är Prenzlauer Berg, Mitte och Kreuzberg. Man kan gå mellan dem trots att det är jättelångt (Berlin är så stor och platt), för det finns fina saker att titta på överallt. Jag har hört att Neukölln och Friedrichshain ska vara grymt också. Jag har bara hängt i östra Berlin, vilket kanske märks.

Hur som: gå av vid Eberswalder Straße och köp en tidning på en kiosk och gå sedan ner på Kastanien allé och ät frukost på någon av uteserveringarna där. De flesta ställen erbjuder en uppsjö av olika frukostpaket som är AWESOME.

Sedan kan man gå omkring på sidogatorna där och kolla på second hand-affärer och dyka in för öl lite varstans. På Dr Pong (Eberswalder Strasse 21) kan man spela rundpingis när man dricker sin jättebilliga öl. Rekommenderas!

Om det är söndag och ni är i området ovan MÅSTE ni också gå på marknaden i Mauer park. Den är helt gigantisk och har allt, inklusive öl, mat och utomhuskaraoke (missa EJ).

Mitte är bra om man gillar konst. Massor av gallerier överallt. Och rolig shopping kring torgen som ligger överallt.

På "stora gatan" i Kreuzberg (kan den heta Kreuzberg allé?) ligger massa roliga, mysiga och fina pubbar, alla väldigt gay friendly. En har rosa fluff på väggarna i stället för tapeter och på en köper man sin öl i en husvagn som man sedan slår sig ned utanför. Så himla mysigt. Kommer inte ihåg vad just de ställena heter, men om ni frågar vilken hipster som helst efter rosa fluff- eller husvagsnpubben borde ni få napp.

Åh, härligt med Berlin. Jag vill åka dit med familjen i sommar också. Berlin ska vara så sjukt barnvänligt med över 2000 lekplatser till exempel (jämfört med Stockholm som har cirka 200).

Just det! Det finns en jättebra pastarestaurang (tror att den är vegetarisk og) som heter (Mädchen Italiener Alte Schönhauser Str. 12). Ät där!!!

Johanna sa...

Känner igen mig så himla väl. Jag brukar också undra hur jag kan ta vara på det sista från varje epok liksom, att suga ut det mesta rent känslomässigt. Som att jag måste agera på något speciellt sätt i samband med förändringen. Vilket blir jättestressande.