lördag 22 februari 2014

Att tapetsera ett bord (och skava bort ångest på köpet)

Trots att jag bloggar dåligt är jag inte helt improduktiv. Kolla vad jag gjorde i dag, till exempel. Cyklade till Backaplan och köpte tapetklister, roller, pensel och lack. 
Jag tycker mycket om det här skrangliga gamla teakbordet, som jag köpte på någon second hand i Hornstull när jag bodde i Stockholm. Men ytan har sett bättre dagar, det har det. Och nu när jag har massa tapetprover hemma tänkte jag slå till på en DIY-fix. 

Först valde jag ut en av de största tapetproverna och kollade så att den passade. Det gjorde den PRECIS. Tur. Borde kanske ha kollat detta först, ehrm. 

Och så la jag bordet på tapeten och ritade av det ...

... och klippte ut lämplig bit.

Sedan gick jag ner till garaget - ÄLSKAR ATT HA ETT GARAGE SOM MAN KAN FIXA I - och sandpapprade bordet. Tycker att det blev fint redan här. 

Och så torkade jag med först våt och sedan torr trasa. 

Därefter kletade jag på massa tapetklister på bordet och la på tapeten. 

Sedan kanske jag borde ha väntat ett tag? Men jag hade ingen lust, så jag lackade omedelbart. Då blev det blankt och fint. Just nu vilar bordet efter en andra omgång lack och det ser väldigt bra ut. Förutom en liten upphöjning där tapeten varit vikt så ser det faktiskt ut som the work of a proffs. Men enligt säkra källor på www så ska upphöjningar i tapeten lägga sig när allt torkat, så det ska vara lugnt. Nu vill jag, precis som med spraymålningen, tapetsera hela världen. 

9 kommentarer:

Frida sa...

Men va fint! Nu blev jag hyperinspirerad och vill hem och fixa till ett misshandlat bord vi har där hemma... :-) tack!

hemvändaren sa...

Snyggt!

Karin sa...

Oj vad fint!

Tant Johanna sa...

Vad snyggt!!

Christel sa...

Men oj, vad fint det blev! Som nytt ju.

Jenny sa...

Dra mig baklänges vad fint!

Fiat sa...

Men vi har ju ett likadant bord! Alltså pre tapet. Tyvärr kan inte jag klippa rakt och Alex fattar inte det där med mönster, så det lär ju aldrig hända att vårt bord får en makeover. Himla fiffig idé dock.

Maria sa...

Tack hörrni! Jag är mycket nöjd.

Sofia - det var superenkelt! Lovar. Jag har noll tålamod och allt jag gör brukar bli skevt. Men detta var verkligen lätt gjort.

Johanna sa...

Å VAD FINT!! Blir så impad över att du inte bara kom på idén (lätt gjort) utan också verkligen genomförde den (snudd på omöjligt). Med sjukt snyggt resultat dessutom.