onsdag 4 september 2013

Mens

Jag läser om mens hos Zahra och Sandra och börjar noja. Min har inte kommit tillbaka än, men jag vill minnas att allt med menshelvetet blev värre efter att Bossa kom. Smärtorna blev vidrigare, antalet dagar med blod fler, svajigheten i psyket svajigare. Dessutom började jag känna av min ägglossning. And not in a pleasant way. Om det nu går att göra det.

Är så rädd att det kommer att bli än värre nu, med ytterligare ett barnafödande i ryggen. "Vad håller du på med, du ska ju vara gravid ju, TAKE THIS" kanske kroppen kommer att säga till mig.

Är det inte helt sjukt att halva befolkningen lider mer eller mindre av en fysisk åkomma halva tiden (två av månadens fyra veckor tänker jag nu) av halva livet (den fertila delen av livet menar jag)?

Nu är det här bara en gissning jag kastar ur mig, men ... jag tror ju att det hade funnits bättre alternativ för att stävja mensbetingade problem än hormonspäckade p-piller om det vore män som hade mens.

Är faktiskt lite, lite sugen på att sterilisera mig. Men samtidigt känns det inte bra. Jag vill inte ha fler barn, men det sa jag ju även efter att Bo kom. Det känns liksom så himla drastiskt.

Att be Nils göra det känns inte heller rätt. Tänk om han i framtiden blir ihop med en ung och barnfri snärta som kanske vill ha kids. Hade ju inte varit rättvist mot henne.

Aja. Ska fundera vidare på menseriet. Har i alla fall bokat av min tid för att sätta in hormonspiral efter kommentarer på det här inlägget. Känns som rätt beslut.

12 kommentarer:

  1. Jag har kopparspiral. Jag kände av den lite i början men nu har jag glömt den tills du tog upp ämnet. Hehe. Jag tyckte inte att det var behagligt att sätta in men inte hemskt heller. Jag har inte fått mens ännu efter Ilon. Det sägs att man kan få "rikligare blödningar". Time will tell.

    SvaraRadera
  2. Undrar som du tidigare gjort vart p-pillret för snoppdjur tog vägen? Kanske om vi skriker tillräckligt mycket? HALLÅ!! VART TUSAN ÄR DU?! (obs! Har en jobbig dag som högpreggo. Varför är det så jävla varmt ute?? Ge mig höst NU!)
    ps. förlåt för alla utropstecken

    SvaraRadera
  3. Undrar som du tidigare gjort vart p-pillret för snoppdjur tog vägen? Kanske om vi skriker tillräckligt mycket? HALLÅ!! VART TUSAN ÄR DU?! (obs! Har en jobbig dag som högpreggo. Varför är det så jävla varmt ute?? Ge mig höst NU!)
    ps. förlåt för alla utropstecken

    SvaraRadera
  4. Jag vill varken ha spiral eller ha hormoner i kroppen. Men jag vet inte riktigt vad jag ska göra med de här dagarna runt ägglossning och mens heller. Däremot vet jag att min man inte vill ha fler barn, så han har bokat tid för en sterilisering. Det känns bra och skönt att han tar det ansvaret. Samt jag är så himla många år yngre än honom så jag kanske startar om någon gång, men det har knappast en gamling ork med.
    Lycka till med spiralen!

    SvaraRadera
  5. Jag hatar att det har blivit värre, så jävla onödigt! Jag får också ont vid ägglossning, det hade jag aldrig innan!

    Tyvärr hjälper det nog inte att sterilisera sig, för en har liksom ägglossning ändå, det är äggledarna som stryps om jag inte minns fel.

    SvaraRadera
  6. Vad gäller svajigheten och ifall du mår dåligt så ta upp Permalex med din gyn. Det är antidep. en äter mellan ägglosning och mens. Du ska inte behöva må skit.

    Det onda, ja, har cp-ont vid ÄL, såpass att ägglossningshämmande p-piller verkar vettigt de dagarna. Mensen är också en handfull, men misstänker att det har lite med kopparspiralen att göra. Som i övrigt visserligen har funkat bra för mig.

    SvaraRadera
  7. Min mens har då verkligen inte kommit igång efter E, som ju snart är två år!
    I år har jag nog haft det ca tre gånger och ingenting under förra året. Måste säga att det är rätt skönt ändå. Att slippa't.
    Har inget skydd alls nu och orkar inte heller kolla upp, det har jag inte energi till. Vsg för menshistoria! KRAM!

    SvaraRadera
  8. Har haft sanslös mensvärk, gick två sessioner och prova akupunktur. Och ja, den försvann helt. Fortfarande i chock! Nu går jag en gång i halvåret för att "underhålla". Låter galet men känner knappt av värken längre Prova!

    SvaraRadera
  9. Ania - gud vad bra att du inte hatar spiralen. Det verkar ju vara så himla smidigt när det funkar.

    Sara - yoga, really? Funkar det?

    Petra - eller hur! Vart fan tog du vägen, snoppdjurspiller? Jag kräver ett uppror. Och ja, hösten kom hit. Har svettats så jävulskt mycket i dag alltså.

    Sandra - men gud vad bra att Hass gjorde det! Låter ju som en superlösning. Men ja, det hjälper ju tyvärr inte mot menshelvetet. Vad ska en göra där?

    Fifi - aha, det visste jag inte. Måste nog googla på sådant här. Nils sa igen i morse att han kan tänka sig en vasektomi eller vad det heter. Sedan kom vi på att vi inte har någon aning om vad det egentligen innebär.

    Alex - tusen tack för tipset! Har aldrig hört talas om permalex. Nu vill jag ha det.

    Guldis - tack för menshistoria! Puss.

    Sara - alltså det där med akupunktur verkar funka mot så himla mycket. Ska deffo kolla upp det om värken blir vidrig.

    SvaraRadera
  10. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  11. Ja för det, de sätter nålar i fötter (?) hände (?) och två i magen. Alltså chocken när ingen värk kom, kände mig nästan snuvad på heads-upen innan

    SvaraRadera