söndag 8 september 2013

Life as we know it

Att vara ledig tillsammans om fredagarna, alltså. Tillåt mig säga det igen, men vilket jävla genidrag det är. Känns om att den här helgen har varit lika lång som en semester minst. Och inte som att den varit segdragen, utan bara lång som i härligt lång. Vi har hunnit med så mycket av både barntokerier och inför flytten-fix och kompishäng och utespring och sömn-unn och vinågodmat och jag vet inte jag. Avslutade den med en springtur för att liksom injicera kroppen med massa endorfiner inför ny vecka. Ny vecka som dessutom kommer att inledas med att jag är ensam med Ben två hela dagar. Vi har nämligen fått igenom att Bo ska gå två heldagar hos dagmamman i stället för tre kortisdagar. Det känns mkt bra av följande anledningar:

- Hon kommer att börja halv nio stället för nio vilket gör att Nils kan lämna henne före jobbet. Vilket i sin tur gör att jag kan tryna i sängen med Ben i stället för att pallra mig upp efter natt_med_spädis och göra frukost och klä på trilskande treåring och den ena med det tredje.
- Jag kommer att hämta henne i samma veva som flera andra barn blir hämtade, vilket gör att hon slipper känna sig snuvad på massa rolig lek. Har ej varit superlätt att få med henne från allt det skojiga som pågår hos dagmammorna klockan 14.
- Det kommer att kännas mindre jobbigt och flängigt att åka från Hisingen för att hämta och lämna när Nils kan ta ena biten och jag den andra. (Tanken är att hon ska gå kvar åtminstone året ut, trots att vi flyttar i oktober.)

Känns som att vi går mot en ljus höst. Dessutom får Bubba börja äta mat kommande vecka. Känner på mig att han kommer att äta hela portioner gröt i princip omedelbart och i och med det börja sova nätterna igenom. Det KAN hända. Visst?

4 kommentarer:

  1. Men åh, vad skönt det låter! Alltihopa. Om det blir fler kids här så ska jag sno idén om lediga fredagar tillsamans, vilket genidrag. Detta inlägget fick mig att tänka på hur syrran hade det när tvåan kom, i kommunen hon bodde då skulle ettan gå till förskolan _varje_ dag, á 3 timmar. Idiotin alltså. Syrran var helt slut. Ettan var sur.

    Och ja, det finns bebisar som tycker gröt är meningen med livet och som slaggar som små grisar på't.

    SvaraRadera
  2. Underbart! Det låter verkligen som ni hittat en fin balans. Ser så mycket fram emot att se mer från nya huset!

    SvaraRadera
  3. Vad skönt! Måste ju vara klart bättre att ha få lite längre dagar än flera korta, måste ju bara bli jobbigt för alla.

    & jobba 80%, typ bästa som hänt mig i år! Det enda tråkiga är att min man jobbar hela den dagen men får åtminstone hänga med Anya!

    SvaraRadera
  4. Vi har verkligen styrt upp det gött nu, alltså. Vilket gör att ångest-jag går omkring och väntar på att det ska hända något hemskt som tar bort det fina. Menmen, det är väl bra att ha något att jobba med.

    SvaraRadera