tisdag 3 september 2013

Att ta hand om sig. Inte alltid så lätt.

Men åh. Gick upp vid sju och lämnade över Bubba till Nils, tog en dusch och förberedde Bossas första förskolepackning på två månader innan jag gick till vårdcentralen för att lämna prover. "Var där när vi öppnar vid åtta, så slipper du drop in-ruschen" var läkarens exakta instruktioner när jag träffade honom i fredags.

Så jag är där en minut i åtta och hamnar tvåa i kön och kommer in kvart över åtta och är bara lite, lite stressad över att hinna hem så att Nils hinner till jobbet i tid och funderar samtidigt över om Bo kommer att ha ätit frukost eller ej, om Bubba kommer att ha somnat om eller ej och om han i så fall kommer att gå med på att flyttas över till vagnen utan att vakna och om vad Bo kommer att tycka om att vara tillbaka hos dagmamman när ...

... sköterskan som ska ta mina prover meddelar att jag måste ha varit vaken i tre timmar samt ha vilat i 20 minuter innan provet tas.

Det kunde ju läkaren ha sagt till mig, tyckte jag. Men det var utanför läkarens kunskapsområde, tyckte sköterskan.

Så jag fick gå hem, med instruktionerna att komma tillbaka senare under dagen, eller en annan dag, och se till att jag har möjlighet att sitta och vila i 20 minuter i väntrummet innan proverna tas. Jag ska också undvika fysisk och psykisk stress före provtagningen.

Joråsatte ...

Hur gör folk med barn och partners som jobbar sådant här? Jag vet inte jag.

Inga kommentarer: