söndag 25 augusti 2013

Rakt genom Sverige, till den andra kusten, vi for

Semesterns näst sista helg tillbringades i Västervik. I torsdags tog vi tåget till Halmstad för att låna bil av Nils föräldrar och i fredags drog vi iväg så snart lillebror fått i sig sin morgonflaska. Köpte frukost på vägen, till och med, för att spara tid. När bilden togs satt vi på en rastplats i Målilla. Det syns väl inte, men just där och då brottades jag med tanken om alltings mening. Så många rastplatser jag suttit på med mina föräldrar genom Sverige, genom åren. Nu gör jag samma sak med mina barn. Varför gör vi det vi gör osv?

Väl i Västervik kollade vi in Liselotts och Daniels nya hus innan vi tog en promenad  med den oerhört snälla hunden Sigge.

Vi kollade in centrum och så. 

Efter en kvällsglass sprang vi hem och la två trötta barn innan vi gjorde det här: somnade i soffan (vissa av oss) framför Doobidoo. Det var första gången jag tittade på det och det var faktiskt inte så dumt! Kanske för att Josefinito och Anders eller Måns var med, men ändå. 

Morgonen därpå stod det frukost på bordet när jag och Bossa smög upp från källaren. Börjar nästan gråta av lycka när någon gör kaffe till mig, så ni kan ju fatta hur härligt det var. Åt rostis med jordnötssmör till. 

Här är frukostsällskapet.

Liselott testade olika frisyrer på Ben med hjälp av sitt eget hår. Det var roligt. 

Annars tillbringades lördagen i grannsamhället Gamleby, som visade sig vara helt proppfullt av loppisar.

Det var bra skit, också! I en butik fanns den här fina frisyren. 

Och i en annan den här fyndet: en liten vattentät väska som en kan ha sina gula blend i när en badar. Ska visa vad jag köpte mer vid tillfälle!

Det var himla fint i Gamleby, för trots att det var en pytteort så fanns det flera uteserveringar. Till exempel en som serverade italiensk glass och gott kaffe. 

Och så var det kul för en treåring att springa omkring och härja bland alla gamla hus. 

Här tar nämnd treåring bananpaus med Liselott. 

På kvällen (ja, seneftermiddagen då, vi hade ju barn med oss) tog vi en öl ...

... och en bit mat ...

... och ett styck viftigt träningspass i vagnen ...

... till den här utsikten. Vad gäller snygghet så levererade Västervik, måste jag säga. 

I dag drog vi hem strax efter lunch och löste hemfärden på ganska exakt fem timmar. Det var lite väl många timmar i bil för de små (de har ju nästan aldrig åkt bil förut), men med lite glasstopp i Jönköping (se bild) och ett par kisspausar så gick det på det stora hela helt okej.

Nu har Nils åkt vidare till Halmstad för att lämna bilen och jag ska för första gången någonsin vara ensam med barnen på natten. Är lite nervös för detta. De brukar sova helt okej (TA I TRÄ FÖR I HELVETE), men de brukar också ha en förmåga att förvåna mig i "saker som ger mamma stresspåslag" just när jag är själv med dem. Så vi får väl se.

Nu: dipp, grönsaker och Americas next top model. Det är killar med i nya säsongen!

2 kommentarer:

hemvändarn sa...

Håller tummarna för överraskningsfri natt.

Olga sa...

Lycka till!