torsdag 8 augusti 2013

För i dag var ingen vanlig dag, för i dag var Nilses fölsedag

I dag fyllde Nils dirty-two, så jag gjorde i ordning en bricka med oboy och presenter och gick in och väckte honom i Bossas rum där han sovit halva natten. 

Presenterna bestod av en hatt, med tillhörande borste, och en hemskt god doft. Älskar den här doften. 

Sedan kirrade jag superfrukost. Superfrukost = extra god frukost PLUS bagels. 

Och så fick Nils några olika val att ta ställning till. Han fick välja en eller flera grejer.

Han valde Röda Sten + ensamtid vid dattan, men det regnade så jävligt att vi var tvungna att chilla lite först. Nils och Bo med paddan ...

... och lillebror på sitt vis.

Efter ett par timmar orkade vi inte vänta ut regnet längre utan plastade in oss och stack ut. 

Vi tog en spåris till Vagnhallen Majorna och köpte massa ipor på systemet där och gick vidare till en lekplats i krokarna. 

Hade som sagt tänkt gå till Röda sten, men det var alldeles för regnigt, så vi satsade på mat på Red Lion i stället. Det öppnade inte förrän fyra, så vi gick till Götas. Det var också stängt, så vi hoppade på en spårvagn för att åka hemåt och äta på något ställe i våra kvarter. Satsade på Byns bistro, som var stängt och sedan Bishops Arms, vilket också var stängt.

Hamnade då på Dubliners och tänkte lite så här att "ah, här hamnar vi ju jämt, vad trist. Men jaja, det är ju trevligt här och maten är ändå god, så det är väl okej". Och så skulle jag beställa mat och så öppnade inte köket förrän två timmar senare :/ 

Köpte chips och öl (och mjölk) i stället för mat. 

Sidgrej: jag fick en fråga på bloggen för ett tag sedan om var Bossas hörlurar kommer ifrån. Glömde helt av att svara på det. Förlåt! De är från JVC och vi köpte dem på Elgiganten för 299. 

På väg hem från Dubliners plockade vi upp riktig mat från Saluhallen: pizza och pasta. Bo hade då ätit mellan två och tre minipåsar chips och ville inte ens sitta ner med oss vid matbordet. 

Efter maten packade jag ner lillebror i bärselen och gick ut på gården med Bo för att ge födelsedagsbarnet lugn och ro i en dryg timme. 

När jag kom in igen hade Nils klippt av sig jättemycket av sitt hår. Superfint blev det! Men jag kan väl inte hänga ut honom med en bild förstår ni väl. Så jag lägger in en på detta i stället: Bossas farfar och farmor + hund kom förbi för att fira Nils. De la pussel på Bossas rum en stund. 

Sedan dök även Jocke och Cathrin och Gustaf upp på födelsedagsmiddag. Jag älskar ju att laga mat till folk, så jag var i mitt esse. 

Men hur mycket jag än gillar att laga mat så har jag aldrig bakat en tårta förr. Men det gjorde jag i kväll! Eller ja, större delen av tårtan bakade jag i går, för den gick att frysa in. Mjölkchokladtårta med varm hallonsås blev det. Och ja, det blev gott. Om folk inte bara sa så för att vara snälla.

Nils fick presenter också. Bland annat presentkort på det här stället. 

Nu tänker jag ta tag i det här köket. Eller ja, jag tänkte ta tag i det, så snart jag skrivit detta blogginlägg. Men Nils förekom mig och står just nu och diskar och grejar, så vi får väl se hur mycket det finns kvar att göra efter att jag publicerat. Knäppt, han ska ju egentligen inte hålla på och diska på sin fölsedag.

3 kommentarer:

Ewonne Rudberg sa...

Recept från arla.se? Den gjorde jag för någon vecka sen. Jesus Kristus va god den var!

Maria sa...

Jajamen! Så himla god. Och ganska enkel att göra.

hemvändarn sa...

JAG vill vara gift med dig. You would make me sooo happy!