fredag 19 juli 2013

Nyläst

Nu har jag läst en riktigt bra bok. Konsten att vara kvinna av Caitlin Moran. Kortfattat så är det en bok om hennes liv - där hon i kapitel för kapitel betar av uppväxten, ungdomen, tidiga vuxenåren och nuläget - och en bok om feminism. Det är inte jag som hittar på det sistnämnda, utan hon satte sig verkligen ned för att skriva en bok om feminism. Det säger hon själv.

Jag gillar den så himla mycket för att den är smart och samtidigt lättillgänglig, viktig och samtidigt rolig. Det är skitsvårt att hitta alla de egenskaperna i en bok. Men här är det jackpot!

En mening om varför man ska läsa boken:

Det här borde vara obligatorisk läsning för alla; släng in den i någon kursplan i grundskolan.

En mening om varför man bör undvika den:

För att man nog borde välja den engelska versionen i stället, för en ännu bättre upplevelse.

2 kommentarer:

  1. Fast jag försökte läsa den på engelska, och trots att jag inte är askass på att läsa på engelska, kände jag mig jättedum, för jag fattade oftast inte vad hon menade. Måste prova på svenska istället, för som det var nu förstod jag verkligen inte grejjen. Tror det funkar bättre att läsa den på engelska för någon som är riktigt bra på slang.

    SvaraRadera
  2. Det var på grund av slanget jag kom på att den nog skulle vara värd att läsa på originalspråket. Men om det är så krånglig slang att man inte fattar så är det ju inte så bra, så klart.

    SvaraRadera