onsdag 24 juli 2013

Livet

I morse kom Nils alltså in med Bubberiet klockan 8 och då hade jag sovit i säkert 9 timmar. Jag och Bubba begrundade detta otroliga en stund. 

Sedan det vanliga: amning, byte av blöja, torkning av ögat (det varar fortfarande en del i högerögat, så vi rengör med sterila servetter ett par gånger om dagen) och en flaska ersättning till den lille, påklädning (fick åtminstone på henne en trosa) av den stora samt frukostfix. 

Följt av den lika vanliga företeelsen att jag dricker kaffe med min dator medan Bo kollar tv och Ben slappar i babysittern. 

Sedan tömde och fyllde jag en diskmaskin, plockade undan i vardagsrum och kök, bäddade, hängde en tvätt, slängde in en ny och lite så. Bossa fick samtidigt ett enormt trotsanfall och ställde sig under överkastet och skrek en stund. 

Ben var också rätt sur, men skrek ej så länge han blev buren i ergobabyn. 

Mitt på dagen trollade jag fram två tallrikar lunch. Penne, sojakorv och broccoli till mig och ungefär samma - fast med en kärleksfull skvätt ketchup och majs i stället för broccoli - till Bo. 

Sedan packade jag för utflykt. Numera har jag alltid med termos med hett vatten, flaska med kallt, nappflaska och ersättningspulver.

Vi gick ut och båda barnen höll sig lugna i vagnen, vilket jag firade med att ta en omväg till destinationen och lyssna på ett väldigt bra sommarprat. 

Men säg den lycka som varar för evigt? En kvart in i den härliga promenaden blev Ben superarg. Så då ökade vi takten mot vårt mål: Sjöfartsmuseet. Där kollade vi på fiskar ...

... och lekte på barnvåningen som heter något så festligt som Knattegatt. 

Det gick över förväntan på museet. Jag tog ett snack med Bo innan vi gick in om vikten av att lyssna på mig och hur hon inte får springa iväg på egen hand och tro det eller ej, men det funkade. Hon sprang bara utom synhåll en gång och lekte jättefint med de andra barnen. Samtidigt sov Ben hela tiden i selen. Succé! Men på hemvägen brakade båda två ihop på Hemköp, så då fick det bli glass.  

Och så snabbt hem och stoppa bröstvårta i käften på den lille. 

Sedan kom Nils hem och då stod middagen på bordet (JOHODÅ!) och vi åt och var snälla mot varandra och gick sedan ut alla fyra och lät Bo åka favoritrutschkanan mellan 20 och 30 gånger. 

Nu sover faktiskt båda barnen (undrar om Ben sover för natten?!!!) och jag ska runda av den här dagen med en liten chablis. Hejrå!

5 kommentarer:

Olga sa...

Härlig dag och härligt inlägg!!

S.W sa...

Ni är så fina.

Maria sa...

You guys!

Ewonne Rudberg sa...

Alltså! Älsket på dagar som liksom ändå "flyter", trots allt. Heja!

Maria sa...

Ewonne - visst! Jag älskar också när saker och ting händer i en jämn strid ström utan att det blir kaos. Uppfylls av en sådan tillfredsställelse då.