onsdag 10 juli 2013

Jag frågar bloggen

Nu är jag rådvill och skulle behöva lite vägledning. Om någon av er har erfarenhet eller tankar kring följande får ni hemskt gärna dela med er.

1. Hormonspiral - bu eller bä? 

Jag har testat spiral vid två tillfällen tidigare och har ej tyckt om det. Första gången för att den liksom kändes hela tiden och andra för att jag blödde två-tre veckor i månaden. Dessutom så HATADE jag isättningen. Tycker att det är så fruktansvärt obehagligt att jag nästan, nästan hellre föder barn än ligger där och försöker slappna aaav och sjunka ner med rumpan när någon tvingar upp min livmoderhals. 

Men. Preventivmedel vill jag ha och p-piller eller p-stavar passar ej en lättdeppad person som jag. Och världens forskare verkar ej ha nått några större framgångar vad gäller p-piller för män. Jag frågade om detta under mitt återbesök på MVC och sköterskan sa att hon inte hade fått den frågan speciellt många gånger förut. Vilket förvånar mig. Var inte det på gång? Vill vi inte ha det? Jag vill.

Pessar och kondomer är för mycket krångel. Så då återstår visst spiral. Så jag testar igen. Tror jag. Men hormonspiral den här gången. Det jag har testat förut har varit koppar-dito. 

Är det någon som testat hormonspiral. Är det bra?

Och: har någon något tips på hur man bäst genomlider isättningen? Jag får blodsmak i munnen och lite tryck över bröstet när jag tänker på det.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ 

2. Resa med spädis och en nästan-treåring - bra eller anus? 

Vi ska vara lediga allesammans hela augusti och funderar på att dra till Berlin en vecka eller så. Skulle i så fall hyra en lägenhet. 

Är vi galna som tänker tanken, eller tror ni att det kan funka?

Jag tänker att det nog borde gå bra, eftersom Ben är så himla enkel att ha att göra med och eftersom Bossa älskar när det händer nya grejer. Men ... det är ju inte direkt gratis och det vore trist att lägga massa stålars på en veckas trotskaos och sovknas. 

Samtidigt ... hellre nu än om ett år när vi har en ettåring som precis lärt sig gå och vill stoppa allt i munnen. 

Vad tror ni?

27 kommentarer:

Knut och kofta sa...

Jag säger åk! Och såklart är ni kloka som anpassar resandet efter barnen. Vi drog till Costa Rica förra året med en 5 månaders och en treåring. Alla sa att vi var galna, men det är det bästa vi gjort!

Anonym sa...

Jag säger också. ÅK.

Jag säger blä till hormonspiral. Det verkar som att själva preventivmetoden går ut på att man ska blöda lite JÄMT i ett halvår så att man känner sig lagom ofräsch precis hela tiden. Jag tog ut min pga depp och trött på trosskydd i flera månader. Men det är inte så för alla.

Ta 2 Alvedon och en Diklofenak 25 mg x 2 (receptfritt) en timme innan BM-besök så är du fine.

Anonym sa...

Jag hade hormonspiral i flera år förut men slutade för att jag var så ledsen hela tiden. Jag har visserligen fortfarande lite strul med den där självkänslan men nu är det bara det och inte oförklarlig ledsamhet/ångest/känslostormar som grädde på moset. Jag kände skillnad nästan direkt. Dessutom fick jag mycket finnar och andra sådana biverkningar.

Däremot var det jätteskönt för mig, ingen mens från att jag stoppade in den till att den togs ut. Det är såklart olika för alla men jag blev ledsen av den, med kopparspiralen finns det ju andra nackdelar men för mig är de mycket lättare att handskas med.

Anna sa...

Spontant: inga hormoner!

Den där Jenny sa...

På mig fick de inte in spiralen efter att tre olika försökt i närmare en timme. Låg och grät och en av dem bara "den SKA IN!". Fick remiss till gyn på sjukhus men bokade av två gånger och kör nu p-ring. En gummiring du kör upp i

Den där Jenny sa...

Nähä, där fick jag tydligen inte skriva mer. Du kör upp den i fittan och låter den sitta i tre veckor. Fast helst hade jag inte velat ha något alls.

På fråga två säger jag ÅK!!! Tänk om allt blir toppen? Sånt himla äventyr! Plus att sitta hemma och vara bitter (hade jag varit) över att inte ha åkt? Inte värt.

Kram på dig!

Sandra sa...

ÅK! Ja åk bara. Jag har också jättebesvär med preventivmedel och blir mycket ångestfylld att tänka på det så jag skjuter upp det igen och igen och igen. Men kom till Tyskland. Passa på. Åk särskilt när jag funderar på att åka dit över en dag.

Christel sa...

Jag fick barn så himla ung, bara nitton år gammal, och tjoffade upp en hormonspiral med en gång efter det. Har alltid varit upp och ner i humöret och har väl helt enkelt alltid trott att det är så jag är, men så tog jag ut den där spiralen och blev helt plötsligt världens timidaste människa. Mår så mycket bättre! Dessutom försvann stora delar av sötsuget, bara så där, över en natt.

Men det behöver ju inte betyda att det blir samma lika för dig. Testa om du vill, kanske märker du ingen skillnad. Hormonerna ska ju vara så centrerat till livmodern när man har hormonspiral, så jag tror att det är färre som mår dåligt av den än vad det är som mår bra av den.

K sa...

Jag har kopparspiral och det har funkat jättebra för mig. Klarade verkligen inte av ppiller (pga blev typ självmordsbenägen) så det är jätteskönt att ha något som inte utsöndrar en massa hormoner och fuckar up en.
När jag satte in den första gången så blödde jag mycket mer (vid mens) i ett par månader, men det stabiliserades efter ett tag. Även mensvärkarna lugnade ner sig efter att kroppen hade vant sig.

Det gjorde också skitont för mig att sätta in den första gången (typ svimmade nästan, fick rullas ut på bår och kräktes och sånt), men när jag skulle sätta i en ny nu för ett par månader sen så berättade jag detta och då fick jag en extra lång tid och barnmorskan använde bedövande gel och så. Alltså det gjorde fortfarande ont men det var så himla bra att hon visste om att jag var känslig och att vi tog det i min takt, sån himla skillnad! Tog även värktablett innan (vanlig mot mensvärkar typ).
Barnmorskan berättade även att man (vid isättningen) inte kan kontrollera livmodertappen utan att den måste slappna av av sig själv, så det är ingen idé att ligga där och försöka för den släpper liksom taget när den själv vill.

Skulle nog råda att ringa och prata med en barnmorska om hur du känner med hormoner och smärta och sånt och sen ta det därifrån! Det viktigaste för mig var faktiskt att hitta personer som tog mig och min rädsla för smärta på allvar (jag var så himla nervös när jag skulle byta). Vet inte hur du har upplevt saker och ting, men jag har alltid känt att barnmorskor har lyssnat mycket mer och varit bättre mot mig än vad gynekologer har varit. Dom har mest stressat på och inte varit uppmärksamma på hur det har känts för mig och varit väldigt köröveriga. Fick verkligen tjata till mig en kopparspiral första gången! Dessutom är det gratis att sätta in kopparspiral hos barnmorska!

Hoppas du hittar nåt som passar dig!

Sen ang semestern tänker jag att det är bäst att åka utan förväntningar. Bara ta det lugnt och i familjens takt!

Ewonne Rudberg sa...

Kan tyvärr inte ge något råd angående resan pga aldrig testat att resa med två barn. Men alltså, varför inte? Resan tar väl inte så lång tid? Och hyr ni en lägenhet borde det väl inte vara några problem, förutom psykbryt, trots, skrik, gråt, stress osv. (Det gamla vanliga). Men det hade ni ju haft hemma också pga småbarnslivets helveteskap.

Har ej erfarenhet av hormonspiral, men satte in en kopparspiral för några månader sen och det funkar jättebra! Det kändes ingenting när hon satte in den (och det är enligt min BM rätt vanligt att man inte tycker att det känns så mycket efter att man fött barn) och jag märker aldrig av den, varken i vardagslivet eller while sexing. Däremot har jag märkt att mina mensperioder är lite mer utdragna och jag blir lite smått psykotisk (hehe) den/de första dagarna på mensen + mensvärk från helvetet. Blir på allvar typ depressiv/aggressiv på ett hemskt otrevligt vis. MEN. Vet ej om detta har med spiralen att göra eller om det helt enkelt beror på att kroppen förändras efter barnafödande. Jag ville inte sätta in en hormonspiral av två skäl: 1. Livrädd för att bli deprimerad pga hormonrubbningar. (Vet ej om detta är vanligt pga hormonspiral, förmodligen bara min inbillning). Vill också ha mens av nån konstig jävla anledning, men det känns liksom som att jag har lite "bättre koll" på hur (att) min kropp "fungerar som den ska" då. 2. Hormonspiralen skulle kosta 1500 kr att sätta in och får man 5000 kr/månaden i f-peng känns det ej som ett alternativ.

Johanna sa...

Intressant att läsa om hormonspiral, funderar också på nåt bra alternativ - kör kondom nu, och det är ju inte 100% (om nu något är det). Pallar inte p-piller pga har hemsk migrän och måste använda mini-piller som jag blöder konstant av. KUL ATT VARA KVINNA.

Har funderat på på p-dator också, men jag vet inte riktigt...

Ola sa...

Verkar ju även ske humörförändringar av hormonspiral så det verkar ju inte toppen det heller...?
Vill ni inte ha fler barn finns ju även sterilisering, antingen manlig eller kvinnlig. Då slipper ni/du ju preventivmedel.

Maria sa...

Tusen tack för alla svar!

Åh, nu känns det inte som att jag vill ha spiral alls. Är oförklarligt ledsen emellanåt som det är och jag vill verkligen inte trigga min gamla panikångest på något vis.

MEN VAD SKA EN GÖRA DÅ? Johanna, som du säger: "kul att vara kvinna".

Jenny - det där låter helt fruktansvärt. Jävla människor du råkade ut för. Jag har aldrig hört talas om p-ring, men nu ska jag kolla upp det. Kanske kan vara något för mig.

K - bra tips! Jag kanske ska boka av min tid och be att få prata med någon. Men det här med bedövningsgele - kan man få det alltså? Varför fick inte jag veta det när jag för andra gången låg och grät och kved när de skulle köra in kopparspiralen? Varför erbjuds inte alla det? Eller ännu hellre, varför tjoffar de inte på bedövning på alla om det nu finns?

Jag blir ursinnig när jag tänker på att det finns bedövning att få, men att man måste be om det eller träffa rätt sköterska eller visa väldigt, väldigt tydligt att man lider. Som när jag syddes ihop nästan obedövad efter första förlossningen och fick hulka fram att jag inte fixar det innan de satte några bedövningssprutor så att smärtan försvann.

Ola - jag är nästan helt säker på att vi inte ska ha fler barn, men jag vill ändå inte sterilisera mig. Kan inte förklara varför riktigt.

Bondhustrun sa...

Jag säger p tracker (app) och kondom när det är osäkra perioder!

hemvändarn sa...

Katrine Kielos har i en krönika tipsat om någon variant där en tar temperaturen på sig själv på morgonen för att kolla säkra perioder. Hon hävdade att det var idiotsäkert. Kan vara värt att googla iaf! Att det inte finns några vettiga alternativ för snoppdjur är ju som vi alla vet helt självklart i snoppdjuens värld, men skandalöst förstås.
Lycka till med dina val! Och res för fan! Vad är det värsta som kan hända? Att ni får spendera mer tid än ni hade planerat i lägenheten, dela på er ibland och ta varsin unge? Hur som helst så har ni i såfall försökt och blivit en erfarenhet rikare.

Karin sa...

Fråga 1:
Jag kör hormonlöst av samma skäl som du, får nattsvart ångest och humörsvängingar av p-piller och mini-piller. När jag lade av för två år sen sa min man "Men gud vad glad du är nu!!! Du ligger inte titt som tätt på sängen och gråter av oklar anledning längre!" Jag fattade inte hur dåligt jag mådde av p-piller förrän jag slutade med dem.
Har kikat på p-ring m.m. men det verkar ju vara lite samma sak det mesta med massor biverkningar för oss som är lättdeppade :-/ Vi kör på det som Bondhustrun tipsar om ovan, funkar om man har regelbunden mens.

Fråga 2:
Res!!! Vi kom just hem från vår roadtrip genom Finland (nu har vi ju iofs ingen spädis utan en 3-åring och en 8-åring) och det har varit så himla härligt!! Lite rörigt och man blir trött på varandra ibland men mest bara KUL att göra saker ihop och komma ifrån tvättmaskin/storhandling/vardag. Dessutom är det tacksamt att resa med ungar för de uppskattar de små sakerna. Typ nu äter vi glass och tittar på tåg - hurra! Nu samlar vi lite kottar - va kul!
Sen får man ju tänka på att sänka ribban och barnanpassa resan, känns som om vi käkade på Hesburger (Finlands Sibylla) var och varannan dag men det är så ovärt att gå på fin restaurang med våra barn som bara vill ha varmkorv + äter upp maten på en halv minut.
Men ja, res!!! Man kommer bort och har kul och får massor nya minnen och upplevelser som gör en tajtare som familj.

Maria sa...

Bondhustrun och Karin - jag vet inte om jag vågar. Använde den där appen när jag ville bli gravid och det visade sig att min ägglossning inte var riktigt stabil i sin tajming. Men samtidigt - vill ju inte paja mitt hyfsat stabila psyke... Kanske ska "bli celibat".

Petra - det låter mycket intressant och ska googlas. Tack!

Linn sa...

Jag säger ÅK! Berlin är sjukt barnvänligt och jag tror ni skulle tycka det var sjukt göttigt och sen tar det nästan ingen tid att åka dit heller.

Angående spiralen så har tre av mina vänner blivit värsta deppona av hormonspiral, så om du är predisposed så gört inte. Jag käkar minipiller och tycker att det är suveränt. Ingen pms, ingen mensvärk, så lite hornoner som möjligt. Har "mens" kanske två-tre dagar i månaden.

Karin sa...

KONDOM! På riktigt. Vad är lite krångel mot att slippa hormoner och andra ingrepp in the downton abbey? Slipper dessutom kladdiga lakan. Tycker mannen att det är som att "äta kola med pappret på" eller liknande kan du väl vifta lite med blygdläpparna och påminna om det här med förlossning... Mvh/ Kakan

Karin sa...

KONDOM! På riktigt. Vad är lite krångel mot att slippa hormoner och andra ingrepp in the downton abbey? Slipper dessutom kladdiga lakan. Tycker mannen att det är som att "äta kola med pappret på" eller liknande kan du väl vifta lite med blygdläpparna och påminna om det här med förlossning... Mvh/ Kakan

Linn sa...

Kom på en sak till: Vill inte vara djävulens advokat här men två av mina kompisar har blivit ovilligt preggers efter att ha använt "säkra" metoder.

Limpy sa...

Jag har haft hormonspiral och tycker att det var alla tiders, förutom isättning och uttagning. Kanske var lite deppigare än vanligt, men jag minns inte hur det är att vara som vanligt. Jag vill äta minipiller eller ha ring, men måste äta p-piller för att hålla cystor borta. Som sagt, kul att vara kvinna.

Anonym sa...

Pessar! Finns ett son du kan ha inne i två dygn. för att sedan bara ta ut och typ tvätta och sätta på mer spermieovänlig kräm. Googla på femcap!

Maria sa...

Anonym - men hallå, varför har jag aldrig hört talas om femcap? Låter ju som värsta grejen!

Men hur är det med isättningen. Är det inte krångligt att få till det? Och hur känns det att sätta in den? Jag har liksom aldrig varit uppe och viftat runt min livmodertapp. Jag vet inte hur den känns eller hur långt uppe den sitter eller någonting.

motvalls sa...

OM du ska testa hormonspiral - kan du inte testa att äta p-piller med exakt det hormonet först då? Även om det är i lägre dos i spiralen kan det ju ge en indikation om huruvida du blir deppig samt blödningsmönster. Så har du inte genomgått en superjobbig isättning helt i onödan liksom.

Colombialiv sa...

Jag satte in hormonspiral efter Gael föddes och det har funkat precis hur bra som helst. Har inte haft mens sedan 2011.

Men jag tänker... Vill ni ha fler barn? Ha möjlighet att ha fler barn? Annars är väl vasektomi det bästa alternativet av alla.

Anonym sa...

Kräver lite träning, men sen går det snabbt&lätt! Jag har menskopp också och jaha tycker det är skönare att sätta ik femcap pga materialet. En förutsättning är dock att du får(eller Nils) kan känna din livmodertapp. Ett annat obs är att många barnmorska vägrar prova ut den här i Gbg men jag fick hjälp på BMM Kungshöjd. Vore intressant att veta vad du får för bemötande.

/Maja