söndag 23 juni 2013

Tröttsamt, DN

I dag bjöd DN på en skopa cementerade könsroller till frukost. Det var i intervjun med Eija Skarsgård som ...

... de här frågorna ställdes.

Reportern gör först kopplingen att billig öl, tv-spel och science fiction måste vara hobbys sprungna ur Eijas brorsor intressen och i nästa fråga är reportern förvånad över hur hon ÄNDÅ kunde bli modell (som väl bara kan tolkas som "något så brudigt som modell"?).

Jag är faktiskt lite förvånad över att en DN-reporter är så slarvig med frågorna. Det är ju den tidningen alla (i alla fall i min journalistklass) vill jobba på, så det borde väl bara vara spjutspetsarna som får in en fot? Och inte sådana här tröttisar. 

6 kommentarer:

  1. Tröttsamt var ordet!

    SvaraRadera
  2. Är de inte dessutom hen-motståndare?

    SvaraRadera
  3. Blö.

    MEN!

    Jag kan också känna att kvinnor som får såna här frågor kan vara tröttsamma i sina svar. Som här med citatet om Barbie. Påminner om tjejer som "hellre umgås med killar för det är inte lika mycket skitsnack där".

    Guuuud så tröttsamma såna brudar är.

    SvaraRadera
  4. Anna - visst!

    Ania - det var deras förra chefredaktör som var det, tror jag.

    Mirjam - jag VET. Hatar också det. Ibland kommer det från sådana som i övrigt har så himla fina resonemang och då blir jag så ... extra ... trött.

    SvaraRadera
  5. Reagerade också på det. Riktigt mossigt!

    SvaraRadera