onsdag 26 juni 2013

Needs for kids

Alltså det här med prylar och uppfinningar till bebisar. Jag var ute och surfade efter babygym till Bubba (köpte det här) och såg då att man inte bara kan köpa speciell diskbortse och särskilt diskställ för nappflaskor, utan också en sådan här fiffig koktång, som man använder för att lyfta upp flaskorna ur kastrullen när man desinficerar dem genom kokning.

Här har jag gått omkring och använt grillpincetten till ovan ändamål, liksom! 

En annan ny uppfinning är Liberos vätskeindikator. Den funkar så här: en gul rand på blöjan ...

... blir blå när bebis har kissat. 

Jag vet inte hur det är med er, men i mitt huvud dyker det upp frågor kring den här produkten. 

Är tanken att man ska byta blöjan så fort den blir lite blå? Bebisar skvätter ju lite hela tiden och randen blir blå så fort det kommer pyttelite kiss.

Är man en dålig förälder om man inte byter så fort randen börjar skifta i färg?

Om man ändå måste klä av bebisen för att kolla randen, kan man inte lika gärna liksom vahettere ... känna på blöjan då?

5 kommentarer:

  1. Nej det är väl mest i början man behöver vätskeindikator för att se om de kissar öht.

    Berätta mer om den där koktången. Brände mig på magen igår när jag desinficerade mjölkpumpen.

    SvaraRadera
  2. Allt för att föräldern ska känna sig osäker kanske tycka att denna är en dålig mamma/pappa om den inte byter blöja direkt och på så sätt köpa många blöjor.

    SvaraRadera
  3. Tycker inte det behövs bytas vid varje kiss, blöjorna är ju i princip snustorra även om den är full m kiss, men oftare än så är väl schysst att byta. Ser så jobbigt ut att ha en kisstung blöja, särskilt på de barn som just börjat gå.

    Hade eÄnglamarks blöjor ett tag och delade något liknande men den indikerar när blöjan var "lagom använd" för att spara miljö :) *gilla på det*

    /majsan

    SvaraRadera
  4. Jag födde min bebis i Helsingfors och där hade de där blöjorna på BB. Himla bra de första dagarna just för att se att de faktiskt kissar "som de ska". Var nervös över att åka hem då dessa blöjor inte fanns till salu i vanliga affärer ännu, men det tog ju inte mer än en halvdag innan man lärde sig hur en blöt blöja känns.

    SvaraRadera
  5. Ah, det är klart att det fyller en funktion de där allra första dagarna. Tänkte inte på det. Men jag tror nog ändå att det mest handlar om att kränga blöjor genom att spela på föräldrars oro att göra fel.

    SvaraRadera