tisdag 4 juni 2013

Livet

Jag med mitt usla track record av sömn borde egentligen inte få ha spädbarn. Om min väckarklocka är ställd på 6:20 en vanlig jobbdag och jag råkar vakna 5:30 så finns det inte en chans i världen att jag somnar om. För det enda jag kan tänka på då är att "snart ringer klockan, snart ringer klockan, det är ingen idé att somna, det blir bara jobbigt att bli väckt så snart igen" osv.

Nu, med en spädis bredvid mig i sovrummet, är det ju som att jag har en tickande väckarklockebomb i närheten. Om han somnar när jag nattammar honom vet jag att jag har ett fönster på tre till tre och en halv timme på mig att sova. Somnar jag inte inom en halvtimme då, så kommer tankarna. "Snart vaknar han, ingen idé, jobbigt att bli väckt" osv. Och om han inte somnar vid amning, utan om jag till exempel måste trösta honom i en timme efter amning, så är det ännu värre. Då har ju fönstret krympt.

I natt sov han så himla bra och jag borde kunna ha fått åtta-nio upphackade timmars sömn. Men nänänä, då låg jag vaken av ovanstående anledningar i stället.

Men det finns en silver lining i allt! Jag hann till exempel bränna av massor av Breaking Bad-avsnitt i natt. Alltså, believe the hype. Gud vad bra det är. Älskar skiten. Och älskar Netflix! Himla bra amningsstöd det där, i och med att nästa avsnitt alltid börjar sekunder efter att eftertexterna börjat rulla. Man behöver inte bryta amningsposition för att klicka igång ett nytt.

Andra positiva saker:

- Om en halvtimme kommer Sara och bebisen Bastian hit. precis som förra tisdagen ska vi kolla på veckans avsnitt av Bachelorette. Så kul att ha en vän som är lika inne i ostig amerikansk reality som jag är. Är det någon mer än vi som kollar? Jag kan rekommendera den här nya säsongen annars. Riktigt episka friare/killar. En inledde med att säga "I work in social media" och följde upp med att säga hashtag hela tiden. "Desiree, I just want to say: hashtag dreamgirl", "hey guys, hashtag fantasy suite right?!" osv. En hade med sin son när han klev ur limon, en hade rustning på sig och en gjorde magitricks. Och en kom i bar överkropp!!!

- I kväll kommer Jessica och hälsar på och då ska jag laga avokadopasta till henne och så ska vi få dricka vin.

- I morgon ska jag få träffa Anton!!! Han bor i Norrland nu, så jag ser honom aldrig. Det är en sorg.

- Till helgen kommer mina föräldrar och då ska Nils få en sovmorgon. Han får ju aldrig det nu, eftersom han går upp med Bossa varje morgon. Ska bli fint att se honom utvilad.

Avslutar med en serie Bubba-bilder:





6 kommentarer:

anna sa...

Breaking Bad är BÄST!

Karin sa...

Jaaa!! Älskar också BB som du vet. Har precis kollat klart på säsong 4.

Underbara Bubba-bilder! Särskilt bild nr 2. Ger en försmak av hur Bubba kommer att se ut som uttråkad tonåring om ca 15 år tycker jag. "Meh orka liksom. LOL."

Karin sa...

Eller vad drygt det lät. "Älskar också BB som du vet". Som om det var allmänt vetande att veta att jag älskar Breaking Bad.
Men jag syftade på att jag nog nämnt det tidigare nån gång...

Olga sa...

Gud vi ska också äta avokadopasta ikväll. Festligt.

ZARA sa...

alltså nu är jag ju långt från expert på barn. men såg den här idag, och det verkar ju ganska snällt i jämförelse med andra så kallade metoder. kanske värt att testa. säkert ganska kul också!
http://www.dbtv.no/?vid=2429800158001

Maria sa...

Karin - det lät inte alls drygt. Önskar att jag lyssnat på dig tidigare, för uuu vad bra det är. Iofs gött att "ha det kvar" nu när jag är uppe mycket om nätterna.

Olga - lätt min favoritvegorätt.

Zara - men gud, det ser ju helt fantastiskt ut! Testade på Bubba och det funkade ej. Men det är ju roligt att hålla på ändå!