tisdag 25 juni 2013

Hus och Bubberier

I dag har vi varit på BVC och låtit en doktor titta på Bubba och så har vi själva tittat på det här huset. Tyvärr  kommer det att sticka iväg som en galning i pris för det var cirka en miljard par på visningen och det var jättemysigt och fint i både hus och trädgård.

Angående doktorbesöket så har Bubba gått upp fint i vikt (stadiga 4 360 gram nu) och har bra ordning på reflexerna och vad det nu är de kollar på sexveckorskollen. Doktorn kunde dock fortfarande inte förklara vad det är för strul med ögat och han kunde heller inte säga någonting om när vi kan få komma och kolla upp det. Remissen som gick iväg för tre veckor sedan kan eller kan inte ha behandlats än. Vi har bara att vänta.

Jag: "Men när tror ni att vi kan få träffa en ögonläkare?"

Doktorn: "Det vågar vi inte säga något om."

Jag: "Det är bara det att det känns inte så bra, det här. Om det är något som behöver åtgärdas så vill vi gärna veta det nu, så att det inte blir värre liksom."

Doktorn: "Men det behöver inte åtgärdas."

Jag: "Hur kan du veta det när du inte vet vad det är?"

Doktorn: "Nämen det är ingen fara det där."

Och så lite senare:

Doktorn: "Men visst har den blivit större, den där bubblan i ögat. Jag tycker liksom att den står ut mer."

...

Jag funderar på att söka upp en ögonläkare privat i stället. Eller är det för borgerligt gjort av mig?

Här ser man ungefär hur det ser ut. Iris är liksom inte rund, på grund av en utbuktning i vitan. Det vita under ögat är mjölkspillning efter en ivrig ätning.

9 kommentarer:

  1. Alltså jag må vara röd som blod men unge går före allt. Allt. Orka vänta på att nån remiss ska prånglas igenom ett semesterpåverkat landsting. Blah!

    SvaraRadera
  2. Han har säkerligen ingen koll. Fråga vilken ögonklinik remissen skickats till och ring sedan direkt dit (ring till receptionen, förklara ärendet och sen får ni prata med en mottagningssjuksköterska eller en sekreterare) för att fråga hur lång tid det tar. Ni har rätt att få ett ordentligt svar på hur lång tid det dröjer.

    Och känns det som för lång tid sök privat! Om det är något som behöver åtgärdas finns det en risk för att man studsar tillbaka er till den offentliga sjukvården, men då vet ni iaf vad det är som är fel!

    Lycka till!
    /Dr C (som jobbar med helt andra saker och inte har en aning om varför det ser ut så där i ögat)

    SvaraRadera
  3. Men kära lillen. Tror du han har ont?

    SvaraRadera
  4. Tack Ida och Dr C. Vi ska ringa till BVC och remissinstansen och sedan mest troligt till en privat klinik i dag.

    Olga - jag vet inte. Så hemskt att han inte kan berätta. Men han gillar INTE när vi tvättar bort varet som rinner ur ögat.

    SvaraRadera
  5. Stackars Bubba! Hoppas han inte har ont.

    Känner igen den där ovissheten. Så vidrigt att inte veta, särskilt om en är en rätt ängslig person själv, som typ jag är. Eilas fot var ju sne när hon föddes, alltså nu snackar vi SNE. Foten låg liksom längs smalbenet på na' när hon kom ut. Det tog ca 1 månad innan vi fick någon ordentlig klarhet i vad det var och vad det berodde på. Förmodligen hade hon legat trångt och i nån konstig vinkel i magen och då missbildades fossingen lite. Alltså, chocken när de börja gipsa hennes ben på ett helt vanligt återbesök på Astrid Lindgrens sjukhus när hon varit på kontroll runt 1 månader gammal. Vi hade liksom fått höra "det där är ingen fara, det försvinner av sig själv" i 1 månads tid och så helt plötsligt ba: "vi måste gipsa nu en gång veckan innan operationen hon får när hon är 4 månader. Annars kommer hon aldrig kunna gå."

    Men det gick ju bra tillslut! Hon började gå en månad efter 1 årsdagen och går/springer/hoppar som vilken onge som helst idag. Och det är jag helt säker på att det kommer att gå för er med, bra alltså.

    Puss & Kram

    SvaraRadera
  6. Hahaha, det är alltså Ewonne här som skrev de sista kommentaren. Min kille var tydigen inloggad i google när jag skrev min kommentar.

    SvaraRadera
  7. Men va!?!?! Hur kan det ta SÅ lång tid? Har verkligen ingen koll på hur sjukvårdssystemet funkar i Sverige men det låter ju helt absurt!

    SvaraRadera
  8. Fy fan. Hoppas att det ordnar sig med ögat.

    Känns lite ytligt i sammanhanget men det där huset... herre gud vad fint.

    SvaraRadera
  9. Ewonne - haha! Först tänkte jag att "hmm, vilken familjär ton den där Fredrik har". Sedan fattade jag ganska snabbt att det var du ju.

    Annika - tror att det kan ta sex månader efter att en remiss gått iväg till att man får träffa läkare i ej akuta ärenden. I alla all för vuxna. Tycker dock att vi borde få komma till någon ganska snabbt eftersom han är så liten och varken vi eller BVC-läkaren har en susning om vad det är...

    Josefine - visst var det fint! Charmigt och knakigt och alldeles underbart. Blir nog dock DYRT.

    SvaraRadera