måndag 17 juni 2013

Har så lågt ställda krav på mina drömmar om livet nu. Allt jag önskar mig är fyra timmars sammanhängande sömn.

Hej du försummade, närmast vanskötta, blogg! Jag är inte mig själv riktigt dessa dagar. Det är därför jag är så kass på att uppdatera här. Anledningen syns på bilden ovan. Usch, jag vill verkligen inte gnälla egentligen. Känns som att det var nog med det under spädisperioden med Bossa. Och det ÄR verkligen mycket lättare den här gången. Ben skriker inte ens en tiondel så mycket och han går nästan alltid att trösta snabbt när han väl är ledsen, men ... det är det här med sömnen.

I natt somnade han inte förrän vid tre (började försöka lägga honom och mig vid elva) och sedan, när han väl somnade, vaknade han och ville äta en gång i timmen resten av natten. Och när han väl åt blev han liksom arg på bröstet när det började spruta mjölk, så jag vet inte om han fick i sig så mycket. Vilket föranledde ny matning en timme senare och ny ilska och så vidare...

Jag vet att detta går över, men jag vet inte om jag pallar att vara en god mor för mitt andra barn om nätterna ska vara så HÄR kassa. Bävar inför juli, då Bo ska vara helledig från förskolan och Nils ska jobba. Hur fan ska det gå? Ska jag förväntas studsa upp klockan åtta, med tre timmars osammanhängande sömn i kroppen, och vara lekledare fram till dess att Nils kommer från jobbet ?

Hur gör andra i samma situation?

Jag tänker i alla fall testa ersättning nu. Så att Nils kan ge honom mat på kvällen och så att han kanske blir lite mättare inför första sovpasset. Hoppas att han tar flaskan.

Nu är det dags för:

Samt kolla Hemnet. Vi sålde vår lägenhet i går (fast vi har inte skrivit på kontrakt än, så egentligen borde jag väl inte jinxa så här), så nu har vi lite press på oss att hitta nytt boende. Känns så spännande och kul! Och lite läskigt och hemlöst...

8 kommentarer:

  1. Alltså. Ge unge. Till Nils. Du måste ju få sova. Om brösten sprutar kan du amma från samma bröst flera gånger så lugnar de ned sig.

    Är så nyfiken på hus som du vet! Känns nästan som att det är jag som ska flytta! :D

    SvaraRadera
  2. Håller med föregående kommentar. Ge honom till Nils. Du verkar ju ha mycket mjölk. Pumpa och så får Nils ge flaska. Eller ge ersättning. Jobba kan man göra när man är trött. Ta hand om två barn kan man inte göra. Han kan ju iaf ta första passet så att du går sova nånting på natten.

    SvaraRadera
  3. Håller med ovan. Tänker på mig själv och den brist på sömn jag hade. Blev en askass mamma och människa av det. Ledsen och trött.

    Hoppas att du får sova snart. Massor av kram!

    SvaraRadera
  4. Pumpa alt. ge ersättning, lämpa över till maken och gå sedan och lägg dig med hans storasyster. Så har jag gjort.

    SvaraRadera
  5. Alltså inte med makens storasyster. Blev lite konstigt där. Menade ju såklart att du nattar din dotter och passar på att sova järnet några timmar.

    SvaraRadera
  6. Vi har kört "alla nätter på mig" så att Nils kan vara pigg för Bo. Men nu ska vi rucka på det lite tror jag. Annars dör jag.

    Olga - kul att du är med mig på "husresan"!

    SvaraRadera
  7. Ja, kör på flaska! Flaska är bra grejer! Jag har tagit i princip alla nätter med båda barnen, men med A var det inte så jobbigt eftersom hon sov, åt en flaska och somnade om direkt igen och det kanske var just för att hon fick flaska (ersättning då alltså) som är lite mer mättande tror jag. Men även om man pumpar ut bröstmjölk känns det ju som att man har bättre koll på hur mycket ongen får i sig. Det tycker jag kan vara lite kruxigt när man ammar tycker jag, att veta hur mycket som faktiskt går ner i den lilla magen.

    Dunkar för övrigt på axeln! Heja dig! You can do it!

    SvaraRadera
  8. Ja, rucka på det. Det vore ju himla dumt att dö, liksom.

    SvaraRadera