fredag 3 maj 2013

Om pengen

Jag ansökte om föräldrapenning för Bubberiet för första gången i går. Lite sent kanske, för det verkar som att jag inte får något i slutet av maj, utan att första utbetalningen blir i slutet av juni. Men det är nog okej, för jag borde få en tredjedels lön i maj och skatteåterbäring i början av juni.

Tror att jag kommer att landa på ungefär 9 000 - 10 000 i månaden efter skatt i Bubba-peng. Det är mindre än hälften av vad jag får ut när jag jobbar. Är lite nervig inför detta. Förra gången var det en chock att leva på så mycket mindre pengar. Den här gången borde vi vara bättre rustade. Förra gången bytte vi boende och ökade våra utgifter med asamycket samtidigt som vi minskade inkomsterna. Det gör vi ju inte nu. Och vi har sparat lite och vet ganska exakt vad det kostar att rulla runt familjen varje månad.

Men ändå. Jag kan inte låta bli att oroa mig. Min största orosgrej har alltid varit pengen. Medan Nils är så här "pengar kommer nya!" är jag - i mitt huvud - aldrig mer än en obetald csn-faktura från att bo på gatan med mitt barn. Mendetlösersigväl.

Lite pepp nu i alla fall. Gör min sista jobbfredag i dag (sista dagen på onsdag), jobböverlämningarna är gjorda, BB-väskan packad och Bubba trycker på mot bäckenet. Nu kommer han snart!!!

9 kommentarer:

  1. Om det bli kris ngn månad så kan man ju ta ut 7/7 dagar. Gjorde jag denna månad. De är mättande redan slut igen. Fattiglappen fattiglappson.

    SvaraRadera
  2. Dte får nog bli någon sådan månad någon gång. Tänkte börja lite försiktigt med fyra dagar i veckan och se hur långt det räcker.

    SvaraRadera
  3. Hehe. Fattigt. ;) Men det går ju bara man har råd med boende och mat!

    SvaraRadera
  4. Åh, GUD som jag känner igen det där. Är alltid en obetald faktura från hemlöshet, sån jädra noja.

    SvaraRadera
  5. Åh herregud vad spännande!! BB-väskan packad och allt. Så flippigt.
    Snart har ni en lillebror i familjen! Och det kan jag, med facit i hand, intyga är helt grymt kul! Lillebror i vår familj är otroligt spexig. Vad storebror än säger att han ska göra, typ ”Nu ska jag göra min matteläxa / Nu ska jag gå och klippa tånaglarna” så skriker Harry helt maniskt ”JAG ÅSSÅ MEEED!!”. För att inte riskera att missa nåt coolt som händer.

    Vi försökte faktiskt inte snåla särskilt mycket med dagarna just för att slippa ekonomisk stress. Våra ungar har ju börjat på förskola rätt tidigt så vi har inte nåt behov av att få dagarna att räcka urlänge. Ibland har jag känt mig lite o-duktig just för att alla andar verkar snåla så himla mycket med dagarna. Men man kan ju ändra om det blir knapert, menar jag! Precis som Olga skriver ovan. Men det är lite ”sport” i vissa kretsar att ta ut få dagar, åtminstone var det det i vår föräldragrupp minns jag.

    SvaraRadera
  6. Åh vad spännande Maria! Snart är ni fyra!

    Måste också ansöka om föräldrarpeng, det har jag helt glömt av... Bra att du påminde mig!

    SvaraRadera
  7. Fan va sköj! Jag får ut 5000 pix i föräldrapenning. "Kul" är inte ett bra beskrivande ord. Men det har gått okej fram tills nu när vår ekonomi gör kaoz med oss :/ Lyckligtvis har jag bara ca 4 mån kvar av föräldrapeng och misär.

    Asså, det kommer bli så sjukt kul att följa dig som tvåbarnsmor pga är det själv ju och därför mycket fascinerad av alla andra som är det. Och vi kommer ha maj-barn båda två. Maj är en bra föda-barn-månad!

    SvaraRadera
  8. Jag oroar mig också för ekonomin. Ser framför mig hur Niklas blir av med jobbet, vi måste sälja lägenheten till skampris och flytta hem till mina föräldrar.

    SvaraRadera