torsdag 7 mars 2013

Tipz a propos quinnodagen

Just det. I morgon är det internationella kvinnodagen och jag är rädd att jag kanske blir våldsam mot den som säger grattis till mig. Om du är en sådan som tror att det är lämpligt att gratulera alla kvinnor i morgon: gör inte det. Säg inte grattis. Kväv impulsen, bit dig i läppen.

Och, om du tar del av alla siffror och historier i morgon om hur jämställt Sverige är: var kritisk till de påståendena. Tror att det var Lina Thomsgård som sa det på Instagram (kollade nu, det var det): jämställdhet är inte en åsiktsfråga, det är en kunskapsfråga. Ju "bättre" siffror, desto mer alarmerande kunskapsbrist.

Och så länkar hon till den här lathunden som SCB ger ut. Där finns massa matnyttig information som kan bli kunskap, vilket vinner över åsikter.

Internationella kvinnodagen är inte en dag som är till för att gratta alla kvinns. Det är en dag för att gemensamt fokusera på kvinnors kamp för lika rättigheter och för att uppmärksamma den ojämställdhet som råder i samhället.

Att säga grattis i morgon är ... grattis till vaddå, liksom? Grattis till lägre lön, sexuellt våld, sämre förutsättningar för att bli chef om du vill bli det, att sådan här reklam finns, att min son kommer att födas till en värld där folk bedömer och hejar på hans prestationer, medan min dotter snart kommer att förstå att det viktigaste hon kan göra är att se söt ut? Jävligt mycket grattis.

En gång jobbade jag på ett ställe där alla kvinnor fick rosor och röda almanackor från Ordning & Reda på Internationella kvinnodagen. Det var på samma ställe som jag tjänade 22 000 kronor mindre i månaden än min manliga kollega som hade exakt samma utbildning, jobberfarenhet (han hade jobbat ett par år längre, men inte 10), titel och arbetsuppgifter som jag. Men tack för blomman!

9 kommentarer:

  1. 22 tusen mindre???????

    DÖR!!!!

    Bra inlägg.

    SvaraRadera
  2. I brist på bättre kommentar: WORD. //Linda

    SvaraRadera
  3. Så jävla jävla bra skrivet.

    SvaraRadera
  4. Bra skrivet! Instämmer - grattis till vadå?

    SvaraRadera
  5. Jag har inte till vana att kommentera på din blogg, kära dottra min, men det här var så bra att jag måste lyfta på hatten!

    SvaraRadera
  6. Darling! Du är ett geni och jag länkade just till det är inlägget då en av mina FB-kompisar i all välmening skrev "Grattis alla systrar denna dag. Tänker på er! Kram!"

    För övrigt är illustrationen makalöst bra! MAKALÖST!

    SvaraRadera
  7. TJUGOTVÅ TUSEN??? Hur i fanken motiverades det?

    SvaraRadera
  8. Det motiverades inte alls. Men efter att det uppdagats fick min kollega tillägget "senior" framför sin (vår) titel.

    SvaraRadera