måndag 4 mars 2013

Nyläst


Efter att ha älskat ihjäl mig på The fault in our stars måste jag nu läsa allt som John Green har skrivit. Häromdagen läste jag ut den här: Looking for Alaska. Den handlar om Miles, som under high school byter från sin vanliga tråkiga skola - där han inte har några vänner - till en internatskola där han inte bara får kompisar utan träffar jämngamla människor som förändrar hans liv och den han är. Handlingen är indelad i before och after och kapitlen inleds med "148 days before" eller "two days after" osv. Boken har blivit undervisningsmaterial i vissa delar av USA och är superomtyckt. I versionen jag köpte (pocket på engelska från Adlibris) svarar Johan Green på läsarfrågor i slutet.

En mening om varför en ska läsa boken: 

Karaktärerna är galet starka och boken får åtminstone mig sugen på att läsa hur mycket som helst och diskutera litteratur och meningen med livet med smarta människor.

En mening om varför en bör undvika den:

Det här är inte en bok för den som försöker låta bli att röka.

Inga kommentarer: