onsdag 6 februari 2013

Frågor om mat

Tack så mycket för alla frågor under frågeinlägget! Här kommer de sista svaren. Det handlar om mat.

Jennie undrar:

Du blir bortbjuden på middag. Vilken typ av meny/tema hade fått dig överväldigad av wow? Gärna inkl dryck, och ev aktivitet/er.  

Jag blir alltid överväldigad när jag är bjuden på middag hemma hos Petra och Zlatan. De är så himla intresserade av matlagning och allt som ramar in en god middag och det märks. Jag känner mig aldrig så uppvaktad som hos dem. De har nästan alltid ett tema på kvällen (till exempel italienskt, franskt eller ”texmex från grunden”) och det genomsyrar allt från tilltugg till avec. Petra är också förtjust i att göra quiz, vilket piggar upp vilken kväll som helst.

Oj, det blev ett långt svar. Det korta svaret är: när allting är genomtänkt och rätterna matchar varandra, drickan och kanske till och med dukningen. Då blir jag wow:ad!


Från Fifi:

Eftersom du gillar att laga mat undrar jag vilka dina favoriträtter för olika tillfällen är, t ex lunch en ledig lördag, mysmiddag med Nils, middag med svärisarna etc. Mat som du lagar alltså!

Lunch en lördag: Brunch! Jag sover bort frukosten på lördagar och bakar istället ihop den med lunchen. En perfekt brunch innehåller: äggröra, vegobacon, bönor i tomatsås, tabasco, bagels med cream cheese + rödlök + avocado + gurka, färskpressad apelsinjuice, kaffe, melonbitar, smoothie samt något sött efteråt. Kanske en liten chokladcroissant?

Mysmiddag med Nils: Den omtalade avokadopastan med vitlöksbröd (jag gör eget med smör + riven parmesan + pressad vitlök + basilika på rostbröd i ugn) och massa rödvin till mig och finöl till honom.

Middag med svärisarna: Gjorde en ljummen potatissallad med något kött till en gång som uppskattades väldigt hos svärföräldrarna.

3 kommentarer:

Fifi sa...

Mm mm mmmmm, jag måste bli en brunchperson, det hör jag ju!

hemvändaren sa...

Gollig du är.

Maria sa...

Fifi – jag ska bjuda dig och Elly på brunch! Och maken din om han är hemma. Ska bara få en frisk unge först. Känns just nu som om det aldrig kommer att hända...