lördag 16 februari 2013

Föräldrarna svettades i sitt anlete, men på varsitt håll

I dag var det min tur att sova länge, men eftersom jag gick och la mig vid 10 i går vaknade jag pigg och nyter först av alla. Nyttjade min sovmorgon till att ömsom läsa, ömsom gråta i den här. Alltså, den här boken. Du hade rätt, Lisa.

Vid något tillfälle, då Nils kom in och hämtade grejs i sovrummet, mumlade jag att "det vore gott om någon gick och handlade färskt bröd". Väl mumlat - för när jag steg upp vid halv tio kunde jag inkassera den här frukosten.

Klockan elva gick jag och Bossa ut.

Jag fick stanna hela tiden pga sammandragningar. Den andre av oss hade det rätt gött i vagnen.

Vi gick till Universeum och kollade på hajarna ...

... och gick på bron ...

... och testade klätterväggen.

Massa grejer gjorde vi och den arma gravida (när får jag kalla mig höggravid?) modern blev väldigt svettig. Samt vid ett tillfälle bajsnödig, vilket fick lösas enligt nödens lag, med barnet inträngt i båset med mammas iPhone som distraktion. Här ritar vi lite och det är väl ironiskt att dagens olycksfall skulle äga rum under den lugnaste aktiviteten? Sekunder efter att den här bilden togs ramlade hon från stolen och landade med ansiktet först. Blåmärken och grejer blev det.

Vi tröstade oss med att gå på café och äta världens största chokladkaka.

Då blev livet en fest igen!

Sedan gjorde vi det här: gick på riktig film på bio! Jag gick in med inställningen att "vi får väl gå ut om det blir för tråkigt/otäckt/jobbigt" ...

... men det gick alldeles strålande och trots att Bossa var klart yngst i salongen var det många andra barn som väsnades mer. Hon avlade bara några väldigt högljudda, men också smarta, kommentarer då och då och höll intresset uppe för både film och popcorn hela vägen in i kaklet.

Efter bion gick vi till Åhléns och kollade leksaker.

Köpte Alfonspussel och badleksaker.

Sedan blev det lite för mycket för Bossa som tog en ostrategisk tupplur i vagnen när vi gick hem. Jag funderade i mitt stilla sinne vad en tupplur mellan 16:45-17:30 skulle göra för kvällens läggning, men jag hade samtidigt inte hjärta (eller ens en sportslig chans?) att väcka henne. Hon vaknade när vi kom hem i stället. Då åt vi pizzan som vi köpt med oss. Fast Bossa ville bara ha MACKA MED HONUNG.

Det fanns en anledning till att Bossa och jag höll oss hemifrån hela dagen. Nils skulle fixa i köket. Och ATT han gjorde! Titt vad han sågat ut fint i vår nya bänkskiva och fixat in spishäll och allt.

Jag fällde en glädjens tår över att ha matlagningsmöjligheter igen och varvade ner i soffan med boken min medan Bossa kollade Svampbob.

Under tiden fixade Nils det sista: nya diskhon. Fin va! Jag valde den.

Nu är jag supertrött efter den här roliga, men svettiga, dagen samt entimmesläggningen jag precis genomfört. Kan inte lova att jag inte lägger mig vid tio i kväll igen. Men först: chips etc.