onsdag 13 februari 2013

Äta hästar

Det här med hästköttet i Finduslasagnerna. Sticker jag ut hakan för mycket om jag tycker att den som köper skit får skylla sig själv?

Om det var så att någon fortfarande trodde att det kött som finns i frysdiskens färdigrätter är framställt på fint och redigt vis så var det väl för väl att det uppdagades att så inte är fallet. Alls.

Här är två saker som kan vara bra att påminna sig om när man ska välja sin middag:

* Företag vill tjäna pengar och håller gärna nere kostnaden för att producera prylarna de säljer.
* Köttindsutrin är hemsk. Alla djur som föds upp för att slaktas och ätas lever inte under vidriga former, men det gäller för nästan allt kött du hittar i mataffären och garanterat för det kött du hittar i en himla Findus färdigrätt.

För att slippa äta hästkött ovetande kan man exempelvis göra följande:

1. Fråga sig själv om man enkelt kan ta reda på varifrån köttet i vald rätt kommer. Vilka djurdelar som använts, var djuret bott osv.
2. Om svaret är nej på fråga 1: äta något annat.

7 kommentarer:

Jenny Palm sa...

Man kan också tänka sig att företagen som producerar skitmaten ändå skriver på sin mat vad som finns i den?

Zahra sa...

Bra skrivet! Tänker exakt så.. Men äta häst är väl inte vidrigare än att äta ko/gris? Djur är djur, kött är kött. Orkar inte att folk ba AAW STACKARS LILLA PONNYN!! Stackars lilla kon då....

Sandra sa...

Jag håller helt och hållet med dig! Men samtidigt måste man se det från flera håll. För det första tycker jag att man ska få det man handlar. Jag tycker såklart också att köttindustrin är vidrig och tycker man får skylla sig lite själv. Men som konsument måste man ändå kunna lita på innehållsförteckningen. Dessutom är det en större chock i England. Där äter man inte häst. Alls. Detr som att äta hund. Sen är det ju det farliga med eventuella mediciner i köttet. Hela grejen tycker jag är rätt vidrig, fast samtidigt, jag blir inte förvånad. Som du sa, köper man skit så.

Maria sa...

Jo, alltså man bör ju kunna lita på vad som står i innehållsförteckningen. Fast jag gör liksom inte det. I alla fall inte så mycket att jag blir det minsta förvånad över att Findus inte har koll på vad som är i deras produkter. Jag tänker att det är så många olika leverantörer inblandade i tillverkningen av en sådan där låda att Findus inte pallar ha koll på allt. Trots att de borde. Och jag är inte förvånad över att de inte lägger manken till och tar reda på vad deras leverantörer levererar. För de är ett stort företag och storföretag håller på så här. Fular sig.

Sparkling sa...

WORD!

Haren sa...

Men precis så!

Olga sa...

Ramaskriet över att äta häst/kanin/marsvin/hund? Man ba, ja de är tänkande kännande varelser som kan uppleva smärta, sorg och dödsångest precis som kor, grisar och kycklingar. Hyckleri.