fredag 7 december 2012

Middagstips (om man vill göra som i Finland)

Jag är en sådan sucker för "trending topics", va. Det hinns knappt rapporteras om BB-krämernas förträfflighet förrän jag hänger på låset till Åhléns och när två eller fler Nöjesguidare nämner aspirinmasker och ricinolja i sina bloggar dröjer det inte länge förrän jag står där med krossade huvudvärkstabletter och laxermedel i utseendet som en tönt.

I alla fall. I går läste jag i c/o Hannah & Amanda att ett pastarecept exploderat i finska bloggosfären och skapat akut avokadobrist (nåja) i finska matbutiker. Naturligtvis tände det "måste testa"-elden i mig och i dag såg vår middag ut så här:



Så här gör man:

Koka spaghetti för tre-fyra personer i JÄTTEsalt vatten. (Finska kocken som hittat på receptet säger att pastavattnet ska smaka hav).

Medan pastan kokar: lägg en halv deciliter olivolja, två urgröpta mogna avokados, en deciliter riven parmesan, en deciliter riven pecorino, en halv hackad chilifrukt, en pressad lime, en (fast jag tog två) hackad vitlöksklyfta, en näve grovhackad basilika, en näve grovhackad persilja, peppar och salt i en bunke och gegga ihop.

När pastan (nästan) kokat klart: häll spaghettin + en deciliter av pastavattnet i bunken med röran och vispa runt med en slev. Klart!

Jag serverade med vitlöksbröd och friterad ost pga önskemål från Nils.

Utlåtande: det blev verkligen väldigt gott. Vet inte om jag är beredd att ställa upp på att upphovskockens fru som blev bjuden på rätten på deras första dejt började gråta av godhet, men ... helt klart supergott. Och vegetariskt och friskt och otroligt enkelt och snabbt att svänga ihop.

4 kommentarer:

  1. åh! typ alla mina favoritingredienser, måste testas!

    SvaraRadera
  2. Gör det - det var mycket gott.

    SvaraRadera
  3. Finsk följetong har nått Göteborg=jätteroligt!

    SvaraRadera