tisdag 13 november 2012

Uppdatering (kämpa Bubba!)


Nu har jag varit på ultraljud och träffat den bästa läkaren jag någonsin stött på. Hon kan vara den bästa läkaren i världen, faktiskt.  Lena på MVC i Kungshöjd: om du googlar dig fram hit vill jag ge dig ett stort HEJA. Vad bra du är.

Hur som helst. Jag och Nils fick göra vaginalt ultraljud varvid en god och en dålig sak kunde konstateras. Den goda är att Bubbas hjärta pickar på (mest ryckte det dock i navelsträngen, vilket får mig att tro att vi har att göra med en hungrig hen) och man kunde se huvud, axlar knä och tå (nästan i alla fall).

Den dåliga saken är att Bubba delar livmoder med en blodpöl. Eller ansamling eller blodhög eller hur man säger. Och just nu gör det inte så mycket, men om blodpölen skulle bli större (vilket – och det här är det värsta – kan hända utan att jag märker det, för det kan blöda endast inåt och inte både utåt och inåt som det gjorde när det började blöda på jobbet) så kan Bossa få svårt att få plats och då kan det bli missfall. Blodet kan liksom tränga ut henom.

För att minska risken för att detta ska hända får jag nu inte bära tungt eller stressa. Jag kan jobba, eftersom jag mest sitter vid en dataskärm, men jag får inte till exempel bära välfyllda matkassar eller träna.

Jag ska också träffa Lena (world’s greatest doctor) en gång i veckan från och med nu och kika på hur det utvecklar sig på ultraljud.

Det känns väldigt skönt att få vara under observation. Men eftersom jag är oroligt lagd i själen är jag ändå inte helt lugn. Inte lugn alls egentligen. Men nu tänker vi positivt!

Just det: det som hade hänt när blodbadet skedde förrförra veckan var inte att vi miste en tvilling. Det var troligtvis ett kärl som sprack. Och det blödde då både ut (därav plask på golv etc.) och in (därav blodansamlingen som ligger kvar).

16 kommentarer:

  1. Jag hade också varit orolig, men samtidigt - fan vad grymt att du har fått en sån bra läkare och att hon kommer att ha koll på dig!

    SvaraRadera
  2. Ååh, håller tummarna för att allt kommer att gå bra! Skönt att du får komma in regelbundet och kolla.

    SvaraRadera
  3. Älskar bra läkare som kan lugna en. Heja Lena, heja dig och heja Bubba! Kämpa nu. Och allt kommer säkert gå bra eftersom du är under Lenas konstanta observation.
    Men framförallt ett stort grattis! Har ju inte hunnit gratta sen du breakade tha news. Superkul ju. Och hoppas vi kan ses i jul om ni är i Halmstad.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Håller tummar å tår för er. Heja Bubba! Bu för blod.

    SvaraRadera
  5. Heja Bubba! You can do it!

    SvaraRadera
  6. Oj oj! Vilken tur att ni fick träffa en sån bra läkare. Nu håller vi alla tummar och tår att Bubba ska slippa dela livmoder med en massa blod särskilt länge!!

    SvaraRadera
  7. Pjuh! Skönt med bra läkare och med uppsikt. Och heja, heja Bubba! Så fantastiskt det är det där med livet. Hur mycket som ska klaffa och att det så ofta gör det.

    SvaraRadera
  8. Ville spontant skicka blombud etc, vilken himla pärs och oro, men så viktigt med bra läkare! Så himla futtigt och klyschigt, men tänker på er!

    SvaraRadera
  9. Vi håller allt på att Bubba skall vara en stark liten rackare. Vi vill stötta dig och Nils allt vad vi kan!!!! Maria låt lugnet komma!
    Moster Monica

    SvaraRadera
  10. Åh vad skönt med så bra läkare! Och jag stämmer in i hejarklacken med några hejarramsor.

    SvaraRadera
  11. Åh heja fina lilla Bubba!! Håller tummarna och tänker på er!

    SvaraRadera
  12. Men jävla blodpöl! Kan de inte suga bort den? Den måste väl läka någon himla gång så Bubba får plats? Är det där vanligt? Har aldrig hört talas om något sånt!

    Och ja, fan vad bra med en bra läkare!! Tur!

    SvaraRadera
  13. Det här kommer gå bra! Det känner jag på mig.

    SvaraRadera
  14. Så du får gå med blodpölen hela graviditeten?
    Jag skulle varit jätterädd.
    Men superskönt att du får gå på kontroll så ofta!
    Heja Bubba!

    SvaraRadera
  15. Ok. då skriver jag fast jag inte brukar.
    Hoppas allt går som det ska med Bubba! Har fortfarande inte kommit på nått bra att skriva sen blodspölsincidenten.
    Hade också en fantastisk Lena när jag var gravid(tror inte det är samma. min var gammal och jobbade i Krokslätt).
    *håller tummarna*

    SvaraRadera