söndag 25 november 2012

Söndagen i 15 bilder


I dag inledde vi med en lättare brunch (är inspirerad efter att ha plöjt mycket Murakami det senaste; han äter "en lättare måltid" mest hela tiden) bestående av äggröra, veg-bacon, bönor, juice och kaffe. Och pregnant pills.


Sedan gick jag och Nils och la oss igen och spanade på Bossa som lekte med Totoro i hallen.


Mina föräldrar har varit på besök lördag-söndag och Bossa fick en Totorofigur av mormor i går. Den är så himla stor och mjuk och fin. 


Bossa och morfar busade i sängen en stund.


Sedan kastade vi på Bossa massa kläder och skickade iväg henne och mormor och morfar till Slottsskogen. Hon var så oerhört motvillig, innekatten. 


Jag och Nils passade på att gå själva på stan. Köpte julklappar och julpapper och sådant. 


Mina föräldrar åkte hem när Bossa sov lunch. Jag och Nils åt lunch medan en av oss kollade på Liverpool på iPaddan.


Sedan väckte vi Bossa och så gjorde hon och jag det här roliga: gick på bio! Har vi aldrig gjort förut, men det kommer vi att göra om. 


Vi såg Liten Skär och alla små Brokiga på Hagabion. Fin rulle! Inte så mycket till handling, men fin.


När vi kom hem ville Bossa ta på sig pappas kalsonger. En grej hon börjat med. 


Och så åt vi middag. Samma mat som till lunch. Fast det gick inget bra, för någon granne började borra och det är Bossas absolut värsta ljud. Hon hatar ljudet av home improvements så till den grad. 


Fick sitta med mig, men det hjälpte föga. 


Efter maten var det bad och då tog Nils den här prisvinnaraspiranten till bild. 


När Bossa badat färdigt låg jag kvar i koppen och läste den här. 


Sedan glodde jag, Totoro och Bossa på Pappa Grön (Shrek) en stund innan jag gav henne välling och läste Pettson & Findus samt Rödluvan och myste ner henne i sängen. 

Snart är det Allt för Sverige!!!



7 kommentarer:

  1. Oj oj! Kontroversiell film! (Lilla hjärtat)

    SvaraRadera
  2. Vad kul att ni gick på bio! Var den lång? Funderar lite på om Elly och jag skulle gå och se den nämligen. Vi har varit på barnvagnsbio en gång, men det var ju länge sen, när hon var pytteliten och låg still i famnen.

    SvaraRadera
  3. Mycket kontroversiell. Förvånas lite av att vänster/genus/miljö/etc-välpålästa föräldrar väljer den här filmen till sina barn.... Som att rasfrågor inte värderas lika högt. Dock så skrev du ju inget om filmen och dina åsikter, kan ju hoppas att du har en fin tanke :)

    SvaraRadera
  4. Olga - javisst! Kändes nästan lite olagligt.

    Fifi - den är en halvtimme, vilket kändes som en helt perfekt längd. Testa, vetja, det var jättemysigt! Pytteliten gullig salong med max 20 platser. Det var bara två barn utöver Bossa och de kommenterade händelserna på duken ikapp.

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Anonym - oj, vi publicerade exakt samtidigt.

    Jomenvisst har jag tankar kring problematiken med att vi går och tittar på de brokiga. Ska se om jag kan förklara på ett något sånär begripligt vis.

    Bossa fick sin första brokigbok när hon var ungefär ett av en kompis till mig som valde boken med omsorg då han ville köpa just en bok som var genusbra och "alla olika, alla lika"-fin på alla sätt och vis. Bossa älskade den från första stund och vi har sedan dess köpt en till.

    Vi har aldrig tänkt tanken att böckerna om de brokiga kunde uppfattas som rasistisk. Vilket visar vilken skyddad verkstad vi bor i. För den kan ju uppenbarligen uppfattas som stötande rasistisk.

    Nu, tack vare/på grund av debatten, vet vi det. Och jag tycker ungefär så här:

    - Jag är övertygad om att Wirsén inte menade att porträttera Lilla Hjärtat som en nidbild. Jag tror att hon så att säga är oskyldig i sitt uppsåt.

    - Jag inser dock att det inte är en ursäkt för att hålla på och publicera historier som kan uppfattas som rasistiska. Det är ju den som utsätts för rasism som avgör om orden/bilden är negativ eller ej. (Lex alla idioter som tycker att "de minsann har rätt att säga negerboll för de menar inget med det".)

    - Jag tycker att det är jättebra att Wirsén inte vill att böckerna i vilka Hjärtat figurerar ska ges ut mer och att hon inte kommer att avbilda Lilla Hjärtat med flätor och stora läppar längre.

    - Jag gick med Bossa på filmen i dag för att jag visste att hon skulle gilla att se sina BOKIGA på stor duk. Jag hoppas att hennes inställning kommer att formas av att jag och Nils hela tiden kommer att prata med henne om allas lika värde oavsett etnicitet, kön, ålder, valör på skeden i munnen vid födsel osv. Att vi kommer att problematisera och diskutera tills öronen trillar av på henne. Jag beslöt mig för att hon och världen inte skulle ta skada av att vi gick och kollade på filmen. Bojkott hade varit aktuellt för mig om jag trott att Wirsén var evil i sitt uppsåt eller att hon inte brytt sig om eller agerat efter kritiken.

    - Obs: jag kan såklart ha fel i det här.

    SvaraRadera
  7. Hon är ju så galet söt lilla Bossa! Imponerande att hon klarade en hel film ;)

    SvaraRadera