onsdag 28 november 2012

Snart har helgen vecka nummer 16 tagit slut

Jag gillar verkligen onsdagar. Inte bara för att mer än halva arbetsveckan har gått eller för det är Jakten på det perfekta livet på teve utan för att det betyder att jag går in i en ny graviditetsvecka.

I dag är det vecka 16 och det börjar kännas så ... verkligt det här med att jag har en kropp i min kropp. Magen har blivit riktigt ordentlig och putet är inte bara tjocktåmjukt längre utan nästan hårt. Dessutom tror jag att jag känner Bubba där inne ibland. Det kan dock vara något annat. Är ju rätt tidigt för att känna fosterrörelser än.

Tankarna på livet efter förlossningen dyker upp ibland också. Det här med att en ska bli tvåbarnsförälder. Jag hör mig för med andra som har flera barn och får veta allt ifrån att "du (jag) kommer inte att förstååå vad det var som kunde vara jobbigt med ett barn när du har två" till "äsch, att gå från ett till två barn är långt ifrån lika chockartat som att gå från noll till ett; man är ju redan inne i det liksom".

Vi får se hur det blir.

Just nu tänker jag mest på det här:

* Syskonvagn eller ej? Bossa kommer att vara drygt 2,5 när Bubba kommer. Kommer vi att vilja ha en syskonvagn då, eller räcker det med en ståbräda för Boslo? Kom gärna med insikter! Obs: vi har ingen bil, så när vi förflyttar oss med kid(s) gör vi det till fots/kommunalt/på cykel.
* Underhållning av 2,5-åring medan man har en spädis som vill amma hela tiden - hur gör man? Bossa får bara vara hos dagmamman 15 timmar i veckan när Bubba kommer. Det känns ungefär så här: YIKES.
* Kolik. Man kan inte få två ungar på raken som drabbas, va?

8 kommentarer:

  1. Forskning visar att det är ytterst sällan två barn i rad drabbas. Närå, men jag tänker att jag aldrig hört om nån i alla fall. Räknar iskallt med att vårt eventuella nästa barn kommer vara sån där som bara sover harmoniskt. Juni hade inte kolik, men skrev ca 3-5 timmar varje eftermiddag/kväll, så sjukt stressande.

    SvaraRadera
  2. Funderar också en del på tiden sen - för tiden nu går mest sjukt fort och någonstans har jag inte riktigt greppat att jag är gravid. Men mina tankar går åt andra hållet; M var så sjukt mysig och härlig, hade några veckor då hon var ledsen om kvällarna men sov sedan sju timmar i sträck. Så tänk om det blir tvärtom nu? Tänk om nästa bebis aldrig vill sova och aldrig är nöjd?

    Och samtidigt. Så himla fint med syskon!
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Hur lång orkar Boss gå? Skulle hon stå kvar på en ståbräda, tror du? Den där asdyra vagnen som jag ska köpa kan man ha både som enkelvagn och dubbelvagn och man kan ha båda mot sig. Det är kanske praktiskt (men dyrt, som sagt.)

    Med amning tänkte jag amma i Kajas lekrum och stänga dörren så hon kan härja utan att jag måste kasta mig upp vid ev. livsfara hela tiden. Samt visa roliga youtubeklipp och hoppas att ungen äter snabbt. Eventuellt ha en Ergobabysele som de kan sitta och amma i om det krisar.

    "Alla" säger att det andra barnet blir lugnare/snällare/mindre skrikigt osv. Hoppas det är sant! :D

    SvaraRadera
  4. Jag har 2 år mellan mina och köpte en Babyjogger City Select syskonvagn. Måste säga att det är det bästa jag gjort! Speciellt om ni alltid går och måste ha vagn med, det är INTE kul å stå nånstans hundra mil hemifrån och barn nummer 1 springer runt å skriker å inte vill gå en meter till och barn nummer 2 plötslig blev akut JÄTTEhungrig:) Dom är dessutom grymt populära på andrahandsmarknaden, så du får igen pengarna när du säljer den sen.
    Annars är nog jag i kategorien förälder som tyckte det va en jätteomställning från 0 till 1 barn och piece of paj från 1 till 2...
    Allt kommer lösa sig, det är jag säker på, passa på att njuta massor av nytt liv i magen!:)

    SvaraRadera
  5. Jag har nog ingen vidare input i frågan efter som vi har mer än 5 år mellan våra barn.

    Däremot drabbades jag av stor tvåbarnschock! Men det hänger nog lite ihop med ålderskillnaden, hade kommit så långt från det där bebislivet så det blev en chock att vara tillbaka i det igen.

    15-timmarsförskola var lite jobbigt. Dels att passa tiderna när man har en spädis, men också för att storebror ville vara där mer. Men vi tog hem kompisar, gick till bibblan osv.

    SvaraRadera
  6. Jag tänker att sllt händer lite tidigare i graviditet #2 för kroppen liksom kan det hela redan, så jag tror säkert att det är fosterrörelser. Hurra!

    SvaraRadera

  7. Hanna – det där skriket alltså. Man dör ju nästan! Hoppas att du har rätt i din spaning.

    S.W. you said it – himla fint med syskon!

    Olga och Ada – det avgör saken: vi ska ha syskonvagn. Den där Babyjoggern verkar ju riktigt bra. Och inte så jääättedyr heller. Ska diskutera detta med Nils.

    Karin – jag har sådan flyt att Ylva, som fick Mauritz samma år som Bossa kom, också ska ha en ny bebis till våren. Så förhoppningsvis kan vi sy ihop lite playdates där Bossa och Marre kan underhålla varandra.

    Annika – åh, tror du? Mysigt i så fall!


    SvaraRadera
  8. Tror att den som jag ska köpa landar på ca 10500:- när man beställer från Holland, och tycker att det är värt att den är smal, man kan ha båda mot sig och den kan bli en enkelvagn "med tre enkla klick".
    http://youtu.be/Don6OWqxm5U
    Mvh,
    försäljaren

    SvaraRadera