tisdag 16 oktober 2012

Jag frågar bloggen

Hej!

Inte för att jag ska blogga om mitt jobb här, men jag undrar en grej som har att göra med en sak som hände på jobbet i dag.

Jo, hur gör ni med ordet hen i jobbsammanhang? Använder ni det internt och/eller externt? Får ni några reaktioner?

Jag älskar ordet hen och använder det (numer) till och med ofta utan att tänka på det. Men i dag fick jag feedback på en (extern) text där jag ombads byta ut hen eftersom det inte kändes rätt. Klart jag "tog striden" (på ett sakligt och lugnt vis), men fick ändå byta till slut. Man är ju anställd och så. 

Hur gör ni? Hur "får" ni göra?

12 kommentarer:

  1. Jag använder det oftast i skrift, i tal också men där är det mest för att jag rättar mig själv när jag säger "han" först. I skolan när jag använt det har folk oftast öppet hånat att jag använt det och raljerat över det, & det går liksom inte att argumentera mot sånt. De vill inte lyssna. Håller på & skriver c-uppsats nu & vi har använt hen, hittills har vår handledare inte reagerat på det, vi får väl se sen! Jag vill använda det, det är världens bästa ord, haha.

    SvaraRadera
  2. hej! precis jobbat min första månad på juristfirma. vågar faktiskt inte använda hen, även om jag tänkt på det många gånger, att det liksom skulle passa bättre än det jag faktiskt skrivit/sagt.

    använde hen i min d-uppsats, fick skit för det. juridiken = 300 år bakom övriga samhället, trots enormt användningsomområde.

    SvaraRadera
  3. I mejl till andra på jobbet (lärare) när vi talar generellt om elever så använder jag hen och jag lärde även mina elever att hen finns men att det fortfarande är lite "kontroversiellt" eftersom de inte fattar sånt själva alltid (rätt nyanlända till Sverige). Jag tror inte att min chef skulle bry sig om jag använde 'hen' men så skriver jag inte officiella saker heller.

    SvaraRadera
  4. Några elever använde hen i ett läxförhör. Gullisar!

    SvaraRadera
  5. Jag älskar ordet och använder det mest i skriven text, men kanske inte jättemycket på jobbet även om jag tänkt att jag ska försöka få in det i något veckobrev någon gång, men har aldrig fått till det riktigt. När jag läser böcker för barnen försöker jag att då och då ersätta han eller hon med hen. Barnen reagerar aldrig, oklart vad kollegor och förädrar tycker. Skulle ta striden om det skulle behövas såklart.

    SvaraRadera
  6. Jobbar också i konsultbranschen. Tänker vad kul det vore att använda i en pm till kund eller så.. ha ha.. tveksamt om det skulle nå fram dock , skulle nog avfärdas som stavfel om det ens märktes. kram

    SvaraRadera
  7. Tack för att ni svarade. Himla intressant att höra hur det är på andra ställen.

    Jag tänkte att reklambranschen skulle ligga i framkant med språk och sådant, men så är det visst inte. Men jag borde väl ha fattat. Kommersiellt gångbart osv.

    Jag tycker att man som företag borde ta chansen och dra nytta av att hen fortfarande är ögonbrynshöjande. Att våga "sticka ut" som ett modernt företag liksom. Om bara ett år eller två kommer att det vara ett ord som vilket som helst, så det är nu man har chansen att surfa på det.

    SvaraRadera
  8. Jobbar i kulturbranschen och på en väldigt liberal arbetsplats så hen används filtigt i tal och skrift.

    SvaraRadera
  9. Candy Darling - HÄRLIGT att höra!

    SvaraRadera
  10. Jag skriver hen när jag skickar mail inom jobbet och har fått positiv feedback på detta, men när jag pratar med kunder säger jag dock inte hen. Kan bli sådana onödiga diskussioner då som jag antar att mitt företag vill slippa som jag jobbar för, du vet "kunden har alltid rätt".

    SvaraRadera
  11. Älskar att jag dagen efter jag skrev det här fick prata om detta ämne på jobbet eftersom somliga tycker att det är provocerande samt försöker retas med mig. Haha. Vuxna människor alltså.

    SvaraRadera
  12. Linnea — ah, den ständiga förhållningen till kunden som alltid har rätt. Känner igen mig mycket.

    PMH — haha, vilket sammanträffande.

    SvaraRadera