måndag 8 oktober 2012

Hej

Befriande grej i dag: att ta bort en Facebookvän från min lista. Han skrev något raljerande om tramsigheten med ordet hen och det var som att min hand reagerade utan att jag hann tänka efter. Svush, bara - "ta bort som vän", klick. Kändes jätteskönt!

Livsglädjedödande grej i dag: lämningen i morse. Bossa var så fruktansvärt ledsen och ... ja, hysterisk och spänd som en fjäder och skrek så att hon inte fick luft och det var så HEMSKT. Hon älskar att vara hos sin ordinarie dagmamma, men vikarien varje måndag not so much. (Obs: ingen skugga faller över vikarien, det bara klickar inte riktigt.) Jag kunde inte lugna henne, utan fick gå till jobbet medan hon fäktande och skrikande försökte följa efter mig. Värsta jag varit med om, tror jag. Känslan sitter kvar, trots att hon var glad när jag kom hem.

Fattar ett beslut nu: om det är likadant nästa vecka går jag ner i tjänst och är hemma med henne om måndagarna.

8 kommentarer:

  1. Usch, vilken hemsk upplevelse, får en klump i magen när ajg läser om den :( Men hoppas det bara var en engångsgrej!

    SvaraRadera
  2. Stackars Boslo. Hoppas det blir bättre.

    SvaraRadera
  3. Uach vad hemskt! Hur länge är vikarien på måndagar kvar? Eller är det en tills vidare-vikarie?

    SvaraRadera
  4. Usch och fy vad jobbigt :-/ Det är hemskt svårt att palla gå och jobba efter en sån lämning.

    Men samtidigt: sådana perioder kommer och går. Alltså att lämningen är ledsam. Menar inte att jag har facit och vet bäst, men i och med att jag har ett barn som gått fem år på dagis och nu är i skolan minns jag att det var jobbiga lämningar ibland och sen gick det över. Olika faser, separationsångest etc. Det hjälper nu andra omgången med Harry, han har också lämningar då han är ledsen. Ofta beror det nog på att nåt är annorlunda, att jag lämnar istället för J, att en annan fröken tar emot honom än han hade tänkt sig.
    Menar inte att ni ska uthärda och tänka att det ska vara jobbigt förstås! Men det kan vara så här i perioder, är min erfarenhet.

    Kan du ringa dagmamman en stund efter lämning och kolla hur läget är då? Så har vi alltid gjort och alla gånger det har varit jobbig lämning har det varit bra igen när man ringt upp dagis. Då har tårarna torkats och E eller nu H då är i full gång med lek eller bokläsning. Det blir mycket lättare att jobba sen man fått höra det!

    SvaraRadera
  5. är det säkert att det är vikarien och inte mer att det är jobbigt att gå på måndagar?
    Jag tycker mig minnas att man kanske hade såna där utbrott själv efter helgen när man blev lämnad på dagis. Bara en tanke. Hoppas det blir bättre!

    SvaraRadera
  6. Bra med FB! Funderar själv på hur sånt ska hanteras. Om en kanske borde engagera sig å argumentera emot eller om det helt enkelt är bäst att bara ta bort som du å gå vidare i livet utan idioterna.

    F ö upplever vi också att det är svårare att lämna just på måndagarna efter helgen. Känns jobbigt. Jag skiftar mellan att vilja bli hemmafru å home-schoola å att trivas så fint på jobbet att jag aldrig vill gå hem.

    SvaraRadera
  7. Tack för stöttande pepp!

    Jo, det kan såklart bidra med att det är just måndagar. Tror dock inte att det är avgörande. Men vi testar ett tag till och ser hur det utvecklar sig.

    SvaraRadera
  8. Tack för stöttande pepp!

    Jo, det kan såklart bidra med att det är just måndagar. Tror dock inte att det är avgörande. Men vi testar ett tag till och ser hur det utvecklar sig.

    SvaraRadera