torsdag 27 september 2012

Pga så pass ... att

Oj, jag skriver så sällan här nuförtiden att jag börjat censurera mig. Som att när jag väl gör ett inlägg måste det fan betyda något, eftersom det visst bara kommer ett om dagen.

Men det är ju tråkigt att tänka så, så jag slutar med det.

Här kommer därför en ogenomtänkt tanke om nästan ingenting:

Trenden att överanvända "pga" samt "så pass ... att"när man bloggar (eller för all del pratar, i alla fall det där med "så pass") ... jag vet inte vad jag tycker om den. Som i: jag tror att jag är rätt trött på den. Obs: jag vet att jag själv slentriananvänt "pga" asamycket. Förresten, "obs" är väl också ett sådant där överanvänt uttryck? Det är jag i så fall också skyldig till. Samt att använda versaler när jag VERKLIGEN vill BETONA NÅGOT.

Ursprung till fundering: oklar. Kanske att jag måste börja försöka hitta mitt språk nu när jag ska bli chick lit-författare.

5 kommentarer:

  1. Hög igenkänning! Det är såna där typiska uttryck som jag har dissat, men sedan bara råkat börja (över)använda själv.

    SvaraRadera
  2. Haha, jag har skrivit flera såna här inlägg, jag stör mig på pga men har använt det själv (kanske fyra gånger). Annat jag stör mig på är cirka. Och "this just in". Men STORA BOKSTÄVER använder jag ofta själv! Och smileys!

    Vad ska du skriva för chicklit? På riktigt?

    SvaraRadera
  3. Det är utdaterat. Men jag är nog skyldig till det också.

    Tala till bönder på bönders vis, o.s.v.

    SvaraRadera
  4. Alla - jag gör det själv också. Hela tiden.

    Bondhustrun - jag känner att OM jag någonsin ska få ur mig en bok eller flera så är det nog inom det skrået. Håller på och researchar nu (läser Marian Keyes och Lisa Jewell).

    SvaraRadera
  5. Det är så skönt att få skriva som en vill. Gillas det inte så är det ju bara att folk avföljer en. Det gör inte så mycket eftersom en inte tjänar några pengar på att blogga. Lycka till med chicklittandet! Obs, detta är en helt ogenomtänkt kommentar.

    SvaraRadera