måndag 10 september 2012

50 frikking frågor

Känner mig slut som skribent och tar till äldsta knepet i boken: en enkät. Snodd från Niotillfem och JÄTTELÅNG.


1. Vad heter du?
Maria Hellbjörn

2. Vad kallas du för?
Mary eller Pingis. (Tycker att det är lite störigt att Blondinbella skriver bok ihop med en som heter Pingis.)

3. Vad vill du att folk ska kalla dig?
Det spelar ingen roll.

4. Vad gör du just nu?
Tittar på Ensam mamma söker och läser bloggar och spelar Ruzzle. (Varför bytte Rumble namn?)

5. Vad skulle du egentligen vilja göra just nu?
Sy ett lapptäcke, skriva början på något längre, fixa med bilder eller läsa en väldigt bra bok. Eller mer sant: ha ork och energi att göra nämnda grejer.

6. Vad har du på dig?
En gul klänning med hästar på.

7. Vad har du gjort idag?
Ätit utefrukost med Nils och Bossa, jobbat, lekt med Bossa och Nils, nattat Bossa, kollat X Factor.

8. Vad var det roligaste med din dag?
Jämnt skägg mellan att lära Bossa att använda sax och att leka att en stor tofs kunde prata och kittlas. Båda sakerna var så kallade "had to be there moments".

9. Vad var det tråkigaste med din dag?
Att jag blev så trött nyss och inte orkar någonting.

10. Om du fick beskriva en perfekt dag, hur skulle den då vara?
Då skulle jag, Nils och Bossa vakna i Berlin och det skulle vara senvår och vi skulle hänga runt på Berlin Zoo och massa loppisar och liknande under dagen. Sedan, när det blev kväll, skulle mina eller Nils föräldrar dyka upp och ta över Bossa och så skulle jag och Nils ramla runt och dricka öl och gå på pingisklubb och kanske en spelning.

11. Om du tittar åt höger, vad är det du ser?
En orange golvlampa.

12. På tal om höger, är du vänsterhänt eller högerhänt?
Höger.

13. Om du hör ordet perfekt, vad förknippar du det med?
Något drygt.

14. Sommar, höst, vinter eller vår, vilken föredrar du? Varför?
Vår.

15. Vilken högtradition är din favorit, julen, midsommar, påsk etc? Och varför?
Julen.

16. Beskriv den perfekta outfiten?
Klänning med markerad midja och vid i kjolen. Tyllkjol under. Skor med klumpiga höga klackar. Korta strumpor med någon liten spets eller volang på skaftet.

17. Välj något inom modeindustrin som du skulle vilja rädda svenska folket ifrån genom att banna, som t ex gröna strumpbyxor, boyfriend jeans etc?
Jag vill banna alla kläder som kostar över 1 000 kronor.

18. På tal om mode, din favoritbutik?
Asos och Beyond Retro.

19. Favoritplagg som du har i garderoben? Får gärna illustrera med bild.
Gillar den här väldigt mycket:



20. Favoritoutfit som du har haft på dig hittills i ditt liv?
Tyckte väldigt mycket om att gifta mig i den här klänningen:


Det är en Betsey Johnson. Fast mest troligt är den fejk eller stulen, för den kostade inte många hundralappar (på ebay).


22. På tal om killar, vad föredrar du, svenskar eller utländska?
Nu vill jag veta vem som har skrivit de här frågorna.

23. Beskriv en egenskap hos en man som du skulle vilja ha, t ex mörk röst, synliga ådror etc.
Hög lön. Skoja. Jag har hög lön.

24. Vad är det mest romantiska en kille gjort för dig?
Nils åkte med mitt avföringsprov till Östra Sjukhuset när ag var kass efter en Baliresa och inte kunde ens åka taxi någonstans pga akut diarré. Det var fint.
Men också: alla gånger Nils firat mig på min födelsedag. Han hittar på så fina grejer.

25. Vad är det mest romantiska du gjort för en kille?
Mitt frieri var ganska romantiskt, tycker jag. Alla som läser här vet väl vad jag gjorde, men om någon hade missat så kontaktade jag Nils favoritartist och fixade så att han friade åt mig, från scenen på Pustervik. Träffade honom i logen i smyg före spelningen och gav honom ringen. Det var väldigt roligt.

26. Vad är den perfekta presenten? Ifall du skulle fylla år imorgon.
Den perfekta presenten (till mig i alla fall) är alltid en weekendresa till en storstad.

27. Vad är den hemskaste presenten du fått?
Minns ej.

28. Cola eller fanta?
Cola light.

29. Choklad eller sur/salt godis?
Choklad och surisar.

30. Sallad eller McDonalds?
Sallad.

31. Myskväll eller utekväll?
Myskväll, I guess. Jag är så trött.

32. Sex utan kärlek eller kärlek utan sex?
Kärlek utan sex.

33. Pengar eller kärlek?
Nu var det en sådan där konstig fråga igen.

34. Tåg/buss eller bil?
Tåg.

35. Bloggen, instagram eller twitter?
Blogg!

36. Tv eller dator?
Datta.

37. The Notebook eller Fast and the furious filmerna?
Har inte sett Fast and the furios. Notebook tyckte jag var sådär.

38. Roligaste fyllehistoria?
Jag och Liselott låtsades att vi var franska en hel kväll på Hultsfredsfestivalen 1996 eller 1997. Skrattade så att vi nästan avled. Det är ju ingen vidare historia märker jag nu. Men det var en rolig kväll!

39. Pinsammaste fyllehistoria?
Den stenen lyfter jag aldrig på här. Halva släkten läser ju.

40. Om du läser bästa vän, vem tänker du då på?
Liselott.

41. Något som du är riktigt rädd för? Spindlar, framtiden, att misslyckas etc.
Att drabbas av en dödlig sjukdom. Är JÄTTERÄDD för det och extremt hypokondrisk. Är också rädd för det stora vemodet som rullar in ibland.

42. En vacker mening som har fastnat hos dig?
Människor är sämst. (Nils.)

43. Dra ett skämt?
En kollega till mig har hittat på säkert 50 blomskämt. Det är hans specialitet. Han drog ett roligt för mig häromveckan: "Vilken är den snabbaste blomman?" Svar: Pioooooon. (Uttalat som pjooooooong. Som något snabbt som sticker iväg. Jaja.)

44. Ditt finaste minne från dina gymnasietider?
Studenten var härlig. Vi hade fin gemenskap i klassen. Knäppt att jag knappt minns vad några heter i dag.

45. Det roligaste som hände dig under gymnasiet? T ex, faceplanta (ramla framför alla på ansiktet)
Minns verkligen inte.

46. Någon som du önskar att du kunde ha gjort under gymnasiet? (t ex vara mer social, vara mindre social)
Dumpat en eller två personer lite tidigare. Tyckt om mig själv lite mer.

47. Något som du vill uppleva i livet som du inte hunnit göra än?
Bo utomlands, hjälpa världen, skriva fiktion.

48. Nämn tre saker på din att-göra-lista?
Köp en pepparkvarn, laga gråa höstjackan, måla sista väggen i Bossas rum.

49. Beskriv din favoritscen från en film/serie alt. länka med youtube.
Sista scenen i Six Feet Under är inte så dum.

50. Berätta tre saker om dig själv som ingen vet? (sjunger i duschen, äter baklänges middag etc)
Som ingen vet? Det finns nog inte tre sådana saker. Finns knappt tre saker som jag inte berättar här ... Men jag ska försöka:
1. Jag tror att jag är ansiktsblind. Skitjobbigt att inte kunna placera folk eller komma ihåg om man har hälsat.
2. Jag skulle vilja testa att göra någon ansiktsbehandling eller liknande, men kan inte pga följande: är rädd att det ska kännas som att jag "tror att jag är något" som ska ha någon annan som fixar mig. Jag vet att det är knäppt, man betalar ju och folk har det som yrke. Men jag kan inte komma ifrån känslan av att det är som att den som pamprar kanske upplever det som att hen är min betjänt eller något och det vill jag inte vara med om.
3. När jag jobbade på TV3 och Expressen tyckte jag att det var lite häftigt att säga att jag jobbade där. Fast jag skämdes samtidigt för att jag tyckte det.

2 kommentarer: