lördag 4 augusti 2012

Snax

Det är väl inte direkt ett mål i mitt liv, men någon dag vill jag testa att poppa popcorn i sådan där förpackning som man lägger på spisplattan och som ser ut lite som en stekpanna som sväller. Så som de gör i amerikanska skräckfilmer. Eller är det bara i Scream?

I alla fall, när vi kom tillbaka till Göteborg i dag svängde vi förbi fin-Ica (Focus) (där vi alltid handlade när vi var barnlösa och bodde i en etta och alltså hade massa mer pengar än nu) och köpte götte till mig som är själv hemma med Bossa och dessutom har slut på semester.

Men oj vad lätt jag trillade in i att det skulle vara synd om mig! Jag skulle ju berätta om popcorn nu.


Hur som helst. Jag köpte ett slags popcorn som jag tänkte skulle åtminstone påminna om känslan av svullen stekpanna-pops. Pop up bowl, movie theatre butter.


Man tar ut en påse och kastar in den i mikron. Precis som med vanliga.


Men sedan börjar det knasiga! Trots att den poppade påsen ser ut som vilken som helst ...


... så är den inte det, för det går det att lyfta av en plastgrej på ena sidan ...


... och forma påsen till en skål. Succé!

Smak: 3 av 5. God och tydligt artificiell smörsmak med bismak av cheddar. Dock kanske lite för hög syrahalt. Blir liksom lite surt nästan efter ett tag.

Känsla: 2 av 5. Alltså skålen är ju härlig, men det var så svårpoppat! Första påsen fick jag slänga. Det står något om "cirka två minuter, men ta ut den när det är en sekund mellan poppningarna", men det stämmer inte alls. Jag körde i tre och en halv minut och det var väldigt långt ifrån klart. Massa frön, mest, som simmade i smält smörmassa. Andra gången blev det bättre (körde längre), men fortfarande mycket opoppat trots långt mellan poppningarna.




5 kommentarer:

  1. Vissa micropop blir verkligen inte bra.

    SvaraRadera
  2. DET VILL JAG OCKSÅ GÖRA!!! Har fantiserat om storheten i detta (poppa popcorn i stekpanneliknande foliegrej) sen jag såg Scream första gången, för cirka hundra år sen. Men ännu har jag inte tagit tag i det här projektet. Kanske är dags snart!

    SvaraRadera
  3. Jag visste väl att jag inte var ensam om den drömmen!

    SvaraRadera
  4. Jag har testat! Hade också en sån obsession efter Scream och köpte såna popcorn i USA för några år sedan. Vi måste gjort nåt fel, blev bara bränt OCH opoppat om vartannat. Eller så var det spisen, man kanske skulle ha gasspis eller nåt. Men det var kul att testa i alla fall! :)

    SvaraRadera