söndag 5 augusti 2012

"Njut av varje sekund nu", sa hon. "Jag lovar", sa jag.


I dag har jag varit ensam med Bossa hela dagen. Sista dagen innan det stora allvaret drar in känns det som. Eller sista dagen innan jag börjar jobba i alla fall. Och om en vecka ska Bossa skolas in på förskola, eller hos dagmamman, och sedan är det väl det med det antar jag. I alla fall så inledde vi dagen med pannkakor och glass.


Sedan gick vi till Slottsskogen och noterade att Way Out West-stängslen kommit på plats.


Att leka i Plikta var en succé i vanlig ordning. Undrar när hon tröttnar på det?


En halvny grej med Bossa är att hon lackar ur på mig eller Nils och visar det med övertydlighet. På förmiddagen i dag demonstrerade hon sitt missnöje (kommer inte ens ihåg mot vad) genom sittande silent treatment. Det var en ovanligt lugn och skön variant.


Hem och luncha spaghetti med tomatsås. Här kommer mitt bästa tomatsåsknep: utgå från din vanliga sås, men riv i så inihelvete mycket parmesan att du tror att du skämtar med dig själv. Dutta sedan i lite balsamvinäger (tips från Linn) och rivet citronskal.


Sedan sov Bossa och då försökte jag stävja min ångest genom att fixa grejer i hemmet. Förutom det vanliga (hänga tvätt, plocka disk, torka kladd) satte jag upp en "glasögon- och hörlurarask" på väggen vid ytterdörren. Tappar nämligen alltid bort de grejerna och kommer alltid på att de är borta när jag ska till jobbet. Om jag bara alltid hittar glasögonen och hörlurarna så kommer jag aldrig mer att ha jobbångest. 



På eftermiddagen gick vi till Stadsmuséet och byggde grejs ...


... lassade en vagga överfull med dockor ...


... och kollade när mamma gick på toa.


Vi smet också in på Nordstan och köpte kritor och en kritmugg.


Sedan hem och äta spaghetti igen, eftersom det är den godaste maten. Dock med nytt tillbehör: minisojakorvar. Bossa älskade det!


Vid 18-snåret ville Bossa spela fotboll, så då gick vi ut på gården och gjorde det.


Sedan kollade vi på "Min granne Totoro" och plöjde igenom kvällsrutinerna tanborstning/pyjamas/saga och gick och la (B)oss(a). En väldigt fin dag har det varit.


Nu ska jag och den här plusmenyn ta oss an söndagsångesten. Jag hör dock genom babymonitorn att det är någon som inte vill somna. Gngngnggg. Aja, om en timme kommer Nils hem, så längre än så behöver jag inte kämpa.



4 kommentarer:

  1. Skön dag :-) Känner igen urlackningarna.
    Annars är det samma här. Slut på semestern-ångest. Önskar jag hade din plusmeny...
    Fint det blir med fotoappen förresten!

    SvaraRadera
  2. Mysig söndag! Vad mycket ni hinner med. Jag 'hann' typ gå ut med Kaja i lekparken en sväng vid fyra på eftermiddagen. Gick typ omkring i sovlinne till dess ...

    SvaraRadera
  3. Karin - det är dina fina tips förtjänst att det blir så fint!

    Olga - haha, i går var en exceptionellt späckad dag för att vara oss. Vanligtvis gör vi mycket lite på förmiddagen och en grej (vilket kan vara att gå till en lekplats två kvarter bort) på eftermiddagen.

    SvaraRadera
  4. Jag orkar typ aldrig ut på förmiddagen utan det arma barnet springer runt naken tills hon sovit middag och fått lunch. Trodde jag skulle bli hurtig och morgonpigg post bebis!

    SvaraRadera